Bildspel
Jesper Palm, Anders Granberg och praktikanten Jens Tirfing har gott om utrymme i bryggerilokalen i Örebro.
Få bryggerier har haft en lika bra start som Örebro Brygghus. Nu ska bryggeriet fortsätta att utvecklas.
– Vi är jäkligt stolta över stegen vi har tagit så här långt, säger Jesper Palm.
Om du leder en fotbollsmatch med 3-0 efter en kvart har du fått en bra start. Du måste fortsätta att jobba hårt, men det ser onekligen bra ut inför resten av matchen.
Lite så har det varit för Örebro Brygghus. De släppte sina första öl i juni i år, och på kort tid ramlade mycket på plats. Lansering av tre öl på Systembolaget första månaden, medverkan på Brewskival, medverkan på All In Beer fest och nu senast en tap takeover på Mikkeller Bar i Köpenhamn.
– Allt har verkligen varit över förväntan så här långt, säger Anders Granberg.
Det är Granberg tillsammans med Jesper Palm och Christoffer Mathiassson som jobbar heltid i bryggeriet. Sammanlagt finns det åtta delägare i bryggeriet.
– Det är en medveten satsning och en medveten risk att vara tre som lever på detta redan från början. Först vill vi bygga en stabil hemmamarknad, men sedan vill vi ut över hela Sverige och även i Europa, säger Jesper Palm.
De satsade på ett bryggverk på 2000 liter redan från start, och i den ganska rymliga lokalen finns utrymme för att växa mer.
Det positiva mottagandet och de fina möjligheterna att synas på festivaler har förstås varit viktigt.
– Det har hjälpt oss väldigt mycket att synas i de sammanhangen. Det snackas om oss på ett bra sätt, säger Palm.
Alla tre i bryggeriet har jobbat med öl tidigare. Anders Granberg har jobbat på Systembolaget i 14 år, och såväl Christoffer Mathiasson som Jesper Palm har ett förflutet på Närke Kulturbryggeri. De har även gjort hembrygder tillsammans i en lokal hembryggarförening.
– Vi tänker ganska lika och kompletterar varandra bra då vi har olika ölstilar som favoriter, säger Palm.
De säger att de får en del gratis på hemmaplan, bland annat för att närproducerat just nu är väldigt uppskattat. Men kvalitet är förstås det viktigaste när det gäller att få sälja öl.
– Vi har väldigt höga krav på oss själva och det är viktigt att vi kan stå för det vi släpper. Vi ser på mottagandet att folk gillar det vi gör, säger Jesper Palm.
Under 2017 är ambitionen att brygga 100 000 liter. Kapaciteten ligger på det dubbla, men det får komma på lite längre sikt.
Till nästa år blir det också en hel del fokus på berliner weisse. Så här långt har deras berliner weisse fått ett mycket bra mottagande satsningen där ska gå vidare.
– Det är en växande trend med suröl och det ligger också rätt i tiden att den är alkoholsvag, säger Anders Granberg.