Bildspel
Nöjesguidens Ölmässa i Stockholm är inne på sin fjärde upplaga. Flytten till Kägelbanan på Söder visade sig vara ett lyckat drag.
Då tidigare lokal skulle renoveras och få ny look letade Nöjesguiden ny lokal inför årets festival. Pelle Tamleht på Nöjesguiden fastnade för Kägelbanan när han var där tidigare på annat event och fann lokalen perfekt för festivalens ändamål.
Lokalen är uppdelad i två rum där ena rummet har scen och blir lite livligare. Denna kväll med livesändning av podcasts samt musik. Andra rummet huserar bara bryggerier och blir därmed lite lugnare.
Mellan de två rummen finns en gång i två våningar där entré är på nedre delen och en whiskybar samt loungearea på övervåningen. Detta gör det lätt att röra sig mellan de olika rummen.
Eventet sålde slut på samtliga 600 biljetter under veckan. I år har man även struntat i att dela upp dagen och kör istället ett långt pass. Mycket för att underlätta för bryggarna som då slipper säljpaus mitt i vad som kan ses som prime time.
Redan efter en timme var det runt 250 besökare på plats och på sina ställen kunde det bli trångt, men med de 21 utställarna väl spridda i lokalen behöver man sällan köa för sin öl.
När vi lämnar efter drygt halva passet är det ungefär samma mängd människor inne i lokalen. Det verkar som att besökarna skapat egna naturliga uppdelningar under dagen så att dem som kom vid öppning rundar efter ett tag av och går vidare och samtidigt fylls det på med nya gäster.
Den här dagen blev ett trevligt arrangemang med blandad publik som pratar med bryggare och provar nya smakupplevelser. Dessutom var en stor del av besökarna tjejer vilket förstås är positivt.
TEXT OCH FOTO:
CHRIS HULTGREN