Flytten fick Tempel att kunna växa rejält

Bildspel

Bild 2 av 5

Arvid Landgren har en hel del i tankarna inför framtiden.

2017 flyttade Tempel Brygghus till nya lokaler. Det blev också starten på en riktigt positiv utveckling. I år passerar man för första gången 100 000 liter sålda liter öl.

Det var skåningen Arvid Landgren som 2014 startade Tempel Brygghus. Inledningsvis var det fokus på syrligt öl och produktionen var ganska liten.

– Vi bryggde bara surt då, men när vi flyttade gick vi ifrån det. Nu är det ganska exakt 50 procent som är annan öl, det kanske till och med är en liten majoritet av vår öl som inte är sur, säger Landgren.

Flytten genomfördes tidigt under 2017 och nu har man en lokal på en gård någon mil utanför centrala Uppsala. Utvecklingen av företaget har också inneburit att Landgren hamnat en bit bort från bryggverket.

– Jag tog in Johan Holmdahl för att han skulle fokusera på bryggningen och han är jätteduktig på det. Dessutom har nu Viktor Vågesjö kommit in som anställd för att bland annat sköta transporter.

– Vi behövde säljer mer öl och ha lite bättre koll på hela företaget, det är det jag har lagt mest tid på de senaste åren, säger Landgren.

Uppdelningen av arbetsuppgifter och en bättre struktur har gett resultat. I år kommer Tempel Brygghus för första gången att sälja över 100 000 liter på ett kalenderår.

– Det är en ökning för oss med 50 procent sedan i fjol. Det känns förstås riktigt bra.

Trots ökningen finns förhoppningar på att växa mer.

– Vi vill komma upp ett hack till. Vi skulle kunna göra 150 000 liter här, sedan blir det svettigt att vara i den här lokalen. Jag vill att vi ska komma upp på en nivå som vi sedan kan ligga kvar på och det är viktigt att inte förbygga sig.

Lageröl och humliga öl har legat bakom en hel del av försäljningsökningen. Dessutom har exporten börjat att ta fart och då är det i första hand Finland och Italien som det finns stort intresse i.

– Jag tycker att vi är ganska starka på att själva sälja till krogar. Men vi kan växa på både exporten och på Systembolaget, det ska vi jobba mer med, säger Landgren.

Ett sätt att synas i andra länder är att samarbete med andra bryggerier. Ett samarbetsöl med danska Ghost  har bland annat gett nya kontakter och erfarenheter.

– Det är vår mest organiserade collab hittills. Vi har bryggt 3000 liter och det ölet ska till Systembolaget, säger Landgren.

Den offensiva satsningen fortsätter alltså, även om det ibland också krävs att man tittar på vad man åstadkommit genom åren.

– – Vi är fyra gånger större nu än när vi flyttade hit, och det mesta har gått som planerat, säger Landgren.