Fokus på spännande öl för Broaden & Build

Bildspel

Bild 4 av 6

Burkmaskinen fick gå jobba för fullt under Beernews besök.

Refshaleøen har utvecklats till ett av Köpenhamns mer intressanta områden när det gäller mat och dryck. Vi hälsade på hos Broaden & Build som fått en flygande start på sin bryggpub och restaurang.

Bakom satsningen står Matt Orlando, som tidigare jobbat på restaurangerna NOMA och Amass i Köpenhamn, samt Sören Parker Wagner, som driver bryggeriet Dry & Bitter.

Ansvarig för den dagliga verksamheten på bryggeriet är Tiago Falcone, som tidigare bland annat jobbat på Beavertown.

– Det är Sören som jobbar med strategier för bryggeriet och sedan funkar han lite som en rådgivare. Vi har ganska fria tyglar när det gäller vad vi kan brygga, säger Falcone.

Öl och mat samsas alltså i lokalen och ofta finns det en tanke för ett öl och hur det ska passa med mat som serveras i restaurangen. Samtidigt bryggs det en hel del olika stilar i bryggeriet och det lockar folk.

– Folk hittar hit mer och mer. Många kommer för maten men även ölintresserade gillar att åka hit, Vi gillar att testa olika saker och ta ut svängarna lite grann, säger Falcone.

Bryggverket är på 1000 liter och så här långt har det mesta fungerat bra under uppstarten.

Cirka en tredjedel av den öl som bryggs säljs i dagsläget i den egna baren och under det första året ser man ut att hamna runt 100 000 bryggda liter. En bra start för en nysatsning.

– Vi vill gå utanför det normala utan att bli extrema med ölen. Så här långt har vi bland annat haft Tired Hands, Equilibrium och Other Half här för att brygga och det har blivit spännande öl, säger Falcone.

Han gillar sin roll som ansvarig för verksamheten i bryggeriet och det gäller att ha koll på alla delar i produktionen. Under intervjun blir det några små avbrott för att han ska kunna se att allt fungera som det ska när det välhumlade lagerölet Benevolent ska hamn på burk.

– Vi brygger åtta till tio gånger per månad och har vår egen burklina. Jag hoppas och tror att vi kommer att brygga mer nästa år, säger Falcone.

Ölen som inte säljs i den egna baren säljs på andra håll i Danmark, men där finns också en export till bland annat Storbritannien, Norge och Island.

– Jag hoppas att vi snart ska kunna exportera till Sverge också.

Ett steg i en eventuell lansering i Sverige blir att Broaden & Build finns med på All In Beer Fest i Göteborg i början av november.

– Det ska bli kul att göra en festival i Sverige, och vi kommer också att göra en collab med Stigbergets, avslöjar Falcone.

I dagsläget är Broaden & Build öppet fyra dagar i veckan. I takt med att Refshaleøen lockar allt fler spännande satsningar kan det bli aktuellt med utökade öppettider på sikt. I området finns redan Mikkellers Baghaven, som Beernews besökte i fjol, restaurangen Amass och sprittillverkaren Empirical Spirits. De sistnämnda ligger granne med Broaden & Build och givetvis är det så att det här ställena lockar folk till varandra.

– Det är ett spännande område och jag tror det kommer att komma fler satsningar. Jag tror att Broaden & Build också kommer att växa, det tar tid att bygga ett varumärke, säger Falcone.