Folkölsboomen blir allt större. Nu tittar Bottleshop i Stockholm på att etablera sig på minst tre nya orter i landet.
– Det här är bara början för folkölet. Jag tror vi kan ta marknadsandelar som matöl, säger Fredrik Glejpner.
Han är tillsammans med Martin Jämtlid ägare till Original Brands och Bottleshop på Söder i Stockholm. Det är Original Brands som förser butiken med öl.
Bottleshop var Sveriges första folkölsbutik och startade under sensommaren. Nu finns planer på att satsa i fler städer.
– I Göteborg letar vi efter en bra lokal, och det finns intresse i Skåne. Det lutar åt att det blir Malmö där. Vi tittar även på Uppsala, säger Glejpner.
Exakta koncept är inte klara för alla orter, det kan se olika ut beroende på vem som vil ldriva butikerna.
– Vi tvingar inte någon att heta Bottleshop om de inte vill. Det är upp till varje näringsidkare att göra vad de vill, säger Glejpner.
En hel del restauranger runt om i landet börjar också få upp ögonen för folköl och lättöl. I Borås till exempel finns en restaurang som tagit bort starkölen helt.
– Det är Tonys Restaurang som gjort det. Han vill ha dit familjer och har anpassat utbudet efter det.
Han tror att utvecklingen för öl med lägre alkohol kommer att fortsätta i Sverige.
– Det är ett bra komplement till starkare öl. Jag är helt ointresserad av billiga öl på Systembolaget, där borde det gå att ta marknadsandelar som matöl, funderar Glejpner.