Fölk-podden fyller ett år i dagarna och 26 avsnitt efter det första firar man det med en specialöl från Brekeriet på Haket i Göteborg den 9 september.
– Vi ville göra ett samarbetsöl, men hade inte riktigt bestämt oss för med vem. Då kom vi i kontakt med Brekeriet. De hade en lagrad folköl på gång som skulle delas upp i fyra batcher och vi fick smaksätta en av dem. Det kändes givet att göra. Den är väldigt bra och att den är lagrad ett år tar den till en nivå till och dessutom är den nästan exakt lika gammal som podden, säger Johan Lindberg som driver podden tillsammans med Andrine Johansson.
Namnet på ölet blir Fölk. Det ingår i Brekeriets Vild-serie och är en fatlagrad suröl torrhumlad med Cascade.
– Vi tycker väldigt mycket om Vild-serien och kände att vi ville göra en variant som inte drog åt det fruktiga och bäriga utan ville istället lyfta grundsmaken i ölet och ge det en liten skjuts med torrhumling. Vi är jättenöjda med resultat, säger Johan.
Fölk tappas till största delen på flaska, men några fat blir det alltså till Haket.
– Vi kände att vi ville ha ett par fat för fest. På flaska kommer den att finnas väldigt brett i Sverige inom ett par veckor genom Brill.
Johan Lindberg och Andrine Johansson kommer att finnas på plats på Haket i morgon när Fölk kopplas in. Tanken är att spela in ett poddavsnitt.
– Det blir ett specialavsnitt med väldigt mycket fokus på Fölk. Att smaka på den och prata med gäster.
Johan Lindberg och Andrine Johansson startade Fölk-podden kort efter att tillståndsenheten tvingade Johan att stänga Göteborgs första folkölsbutik, Fölk, mindre än ett år efter att den öppnats. Sen dess har de två alltså gjort 27 avsnitt, med fokus på folköl.
– Det har gått bra för oss. Som mest har vi haft 700 lyssnare på ett avsnitt och det har varit mycket intresse kring podden samtidigt som intresset för folköl har ökat i samband med corona. Fler och fler har fått upp ögonen för oss. Det är många som hör av sig och har saker tillägga eller diskutera, det är kul, säger Johan Lindberg.
– Folköl är ett nischat område som inte alla har så stor koll på. Det är både en fördel och nackdel, men många upptäcker folköl genom att lyssna på podden.