Bildspel
Claes Ljunggren på Vega är förstås stolt över framgångarna för det nya folkölet.
Ett nyskapande folköl har blivit viktigt för Vega Bryggeri under corona-krisen. 194 Lidl-butiker har satt rejäl fart på försäljningen.
Ölets namn är Soda Pop IPA, det är ett samarbete med GBG Soda och ölet har blandats med en del soda/läsk.
– Vi hade haft planer på att göra något sådant tidigare, men när corona kom fick vi mer plats i tankarna och vi ville göra mer folköl. Det är något vi vill satsa mer på, säger Claes Ljunggren på bryggeriet.
Basen i ölet är en india pale ale, men sedan har cirka 30 procent soda tillsatts. Det har dels gjort ölet alkoholsvagare, dels gett en ny smakprofil som verkar gå hem hos många.
– Vi släppte den i april och den började att sälja bra direkt, fler butiker tog in den, säger Ljunggren.
Tajmingen med ett populärt folköl var förstås riktigt bra i coronatider. Vega Bryggeri har haft en strategi som bygger mycket på att sälja öl till hotell och restauranger.
– 65 procent av vår försäljning var mot hotell och restaurang, och den blev noll på kort tid. Ni har det kickat i gång igen men inte alls på samma sätt som tidigare.
Nu har det varit full fart i bryggeriet ändå, tack vare framgången med det nya folkölet.
– Det är ölet som vi brygger klart mest av och det säljer bättre för oss än vad GBG Beer Week-ölet gjorde i fjol, säger Ljunggren.
En stor del i det har butikskedjan Lidl. Där finns nämligen Soda Pop IPA i hela 194 olika butiker.
– Det är som att få en stor lansering på Systembolaget. Vi tycker att vi har gjort en lättdrucken törstsläckare och det är kul att så många verkar gilla den, säger Ljunggren.
Den framtida planen är att försöka få in folkölet hos andra matvarukedjor, men det kommer också en ny version av ölet. I augusti kommer det nämligen en starksölsversion på 4,5 procent.
– Vi hoppas att även den ska sälja. Det har varit grymt viktigt för oss att få den här framgången i dessa tider, säger Ljunggren.