För drygt 22000 kronor kan du få köpa originalet till Hyllie Bryggeris nya öl. Men då är det inte vilken etikett som helst, utan ett konstverk av David Fridlund.
David Fridlund är tidigare mest känd som musiker i David & the Citizens, men har på senare tid gjort sig ett namn som konstnär också.
Han bor i USA och hans konst är socialrealistisk med motiv som vägar, garage och bilar. Vilket passade Erik Frithiof på Hyllie väldigt bra.
– Jag är ett stort fan av hans musik och har köpt hans tavlor innan och när vi skulle konceptualisera vår nya APA, Floating Upstream, var han top of mind, säger han.
– Så jag kontaktade honom och fick använda bilden på etiketten. Samtidigt kom vi på att vi kunde göra ett samarbete och kränga hans tavlor på releasen för ölet.
Releasen äger rum den 27 augusti på bryggeriets taproom Stormgatan. Eftersom David bor i USA blir det en digital utställning, men all konst kan köpas och levereras till Sverige efteråt. Konsten visas på stora skärmar i lokalen och utställningen pågår i åtta dagar.
Tanken är dock inte att göra som en del andra bryggerier som använder samma konstnär till alla etiketter.
– Nej, vår strategi är att konceptualisera alla öl och sätta ölet framför Hyllie. De öl ska vara så unika som möjligt, men kanske vi gör nåt med andra konstnärer i framtiden, säger Erik.
Tavlan som används till etiketten på Floating Upstream kommer att vara utställningens mest framträdande verk. Och priset är redan klart. 2500 dollar, motsvarande drygt 22 000 kronor.