Att driva ett bryggeri handlar om mycket mer än att brygga och paketera öl. Logic Consulting jobbar med runt 20 svenska bryggerier och ser till att vardagen flyter på med transporter och andra viktiga delar.
Det är Daniel Larsson, Joy Luangsorn och David Hult som driver företaget tillsammans, och för Larsson är öl speciellt. Företaget jobbar också mot andra branscher, men öl ligger honom varmt om hjärtat.
– Jag har varit ganska snobbig och bara velat dricka det exklusiva. Jag gör fortfarande en del privatimporter och gillar när det kommer nya öl på Systembolaget. Jag dricker helst en eller två öl och då ska det vara gott, säger han.
Ölintresset har också lett till lyckade samarbeten med flera av Sveriges mest framstående hantverksbryggerier. Han har jobbat med ölkunder på liknande sätt tidigare, men var sedan borta från logistikbranschen en tid innan Logic Consulting bildades i slutet av 2017 och Larsson blev egenföretagare tillsammans med sina kollegor.
– Jag känner att vi har hittat rätt nu och vi vill göra saker på vårt eget sätt, säger han.
Vad är det då som företaget gör? Ja, Daniel Larsson beskriver det som att man är spindeln i nätet när det gäller vardagen på ett bryggeri och det stämmer bra. Deras uppdrag kan handla om att se till att rätt mängd malt kommer till bryggeriet i rätt tid, att nyinköpta tankar levereras eller att Key-kegs dyker upp i rätt mängd och i rätt tid från Holland och att det samma fungerar även för flaskor från till exempel Tyskland.
– Våra kunder ringer oss och talar om när de vill ha sina leveranser, och så gör vi en beställning och ser till att transporterna fungerar som de ska. Många tycker att det är skönt att kunna lägga över den biten på oss, säger Larsson.
Uppdragen kan också handla om att hämta hem öl. En av kunderna är importören Brill och då handlar det om att öl från stora delar av Europa ska tas till Sverige.
Logic Consulting ser då till att hela kedjan fungerar, och det samma gäller när Swedbeer vill ha hem tankar från till exempel Kina. Dugges och Stigbergets är andra kunder för Logic Consulting.
– Vi vill göra det krångliga enkelt och vi har ett nätverk som inte finns på bryggerierna. När det gäller transportbolagen kan både priser och kvaliteten förändras snabbt så där gäller det att vara på hugget, säger Larsson.
De ölkunder som finns i dag är spridda över landet, och planeringen och samordningen går att lösa oavsett bryggeriets placering från kontoret i Mölndal.
– Vi skulle kunna hantera fler kunder, absolut. Det är en väldigt familjär stämning i ölbranschen och det känns att vi är en liten del av familjen, säger Larsson.