Försäljningen av alkoholfri öl på nätet fortsätter att öka kraftigt och står nu för en stor del av onlineinköpen från matbutiker.
Under 2021 ökade försäljningen av alkoholfri öl från matbutiker via nätet med 31 procent jämfört med året innan, enligt siffror som Carlsberg låtit ta fram.
Det betyder att alkoholfritt nu står för 35 procent av all öl som säljs online från matbutiker.
– Allt fler väljer att handla sina matvaror online och det fina med alkoholfri öl är att det gör sig lika bra till tisdagslunchen som fredagsmiddagen, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
– Sedan lanseringen av Carlsberg Alcohol Free för över 15 år sedan har vi sett ett tydligt skifte i synen på alkoholfri öl – från ibland påtvingat till ett aktivt smakfullt val.
Ökningen följer på en ännu större ökning mellan 2019 och 2020 då alkoholfri öl via nätförsäljning ökade med 239 procent.
– Vi har sett en kraftigt ökad efterfrågan på god, alkoholfri öl under många år. På Carlsberg Sverige satsade vi tidigt på alkoholfri öl, och idag har vi 15 olika alkoholfria öl i vår portfölj. Men storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free, med en marknadsandel på över 25 procent, säger Peter Hammarstedt.
Den öl som säljs mest är Carlsbergs, men även den övriga listan är inte helt förvånande också från de större bryggerierna.
1) Carlsberg
2) Mariestads
3) Falcon
4) Norrlands Guld
5) Staropramen
6) Brutal Brewing
8) Pripps
9) Heineken
10) Gotlands Bryggeri