I juni i år tilläts drycker med en alkoholhalt upp till åtta procent att säljas i finska livsmedelsaffärer. Det gjorde att försäljningen av alkoholhaltiga drycker i det segmentet störtdök hos statliga Alko. Och försäljningen fortsätter att minska visar färska siffror, om än i mindre skala.
Det är framför allt försäljningen av rödvin, vitt vin, rosé och mousserande vin som sjunker på statliga Alko, sedan alkoholhaltiga drycker på upp till åtta procent tilläts i livsmedelsbutiker i Finland i juni. Det rapporterar Svenska Yle.
– Försäljningen av viner på över åtta procent har minskat mest. Också försäljningen av öl med över åtta procent alkohol har klart minskat, säger Kari Pennanen, marknadsföringschef på Alko till Svenska Yle.
När lagändringen trädde i kraft i juni i år sjönk försäljningen för mousserande vin allra mest, med 18 procent, medan försäljningen av öl/cider/blanddrycker på Alko sjönk med nio procent, jämfört med juni 2023.
I augusti 2024 är det försäljningen av rödvin som fortsatt att sjunka mest, med 5,6 procent.
Enligt Alkos egen hemsida sjönk försäljningen av öl/cider/blanddrycker med två procent under augusti månad i år jämfört med förra året.
– Det finns tolv gånger så många mataffärer som Alkobutiker och deras öppettider är 20 procent mer omfattande. Det kommer såklart avspeglas i vår försäljning, säger Tuula Sillanmäki, chef för Alkos kundrelationer.
I statistiken kan man även se att alkoholfria alternativ blir populärare, inte minst alkoholfri öl. Försäljningen av alkoholfria drycker steg med åtta procent på Alko i augusti 2024.
Intresset för alkoholfria drycker syns också på finska restauranger, enligt Svenska Yle.
Enligt Accent Magasin har lagändringen har också lett till klagomål till EU-kommissionen, hittills från två branschorganisationer för bryggare. SpiritsEurope, en branschorganisation med 31 medlemmar från 24 olika länder och baserade i Belgien, anser att den nya lagen utgör ett hinder för utländska företag på den finska marknaden.
Även organisationen Finlands Federation of the Brewing and Soft Drinks Industry, förbereder sig att lämna ett klagomål, enligt Accent Magasin. De anser att lagen diskriminerar baserat på tillverkningsmetod. Sedan 10 juni får drycker med upp till åtta procent alkohol säljas i mataffärer, men bara om de tillverkats genom fermentering – inte destillering.
Syftet med regeln om destillerade produkter var att alkoläsk inte skulle kunna säljas i mataffärer, vilket man hoppades skulle skydda unga. EU-kommissionen har redan innan lagen trädde i kraft kritiserat att destillerade produkter inte omfattades, men Finland valde att ha kvar undantaget.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.