De har båda varit fotbollsproffs utomlands. Men nu är det öl som förenar Markus Holgersson och Andreas Granqvist. Nu har dessutom den sistnämndes hyllningsöl haft premiär.
Det var för ungefär ett år sedan som de båda tidigare utlandsproffsen Andreas Granqvist och Markus Holgersson kom in som delägare i Råå Bryggeri. Holgersson jobbar numera bland annat på bryggeriet medan Granqvist väntar på att nästa allsvenska fotbollssäsong ska inledas.
– Andreas är helt klart intresserad och är här en hel del. Vi är ett litet bryggeri och även delägarna behöver hjälpa till, säger Markus Holgersson.
Han jobbar med ekonomi , försäljning samt marknadsföring av bryggeriet och trivs bra i sina nya roll efter många år utomlands med spel i USA, England, Spanien, Danmark samt på Cypern. Efter den förra säsongen avslutade han karriären i Helsingborgs IF.
– Jag jobbade på ett annat företag under mitt sista år med HIF. Företagets ägare var också delägare i bryggeriet och på så sätt blev jag inblandad. Jag fick se bryggeriet och blev hänförd. Öl är mycket intressant, men även hantverket är spännande. Våra duktiga bryggare Håkan och John hjälpt mig väldigt mycket för att komma in i branschen säger Holgersson.
Under året har man bland annat jobbat med att ta fram nya produkter och i måndags var det premiär för två hyllningsöl. Ett är en hyllning till rockbandet The Sounds och det andra, med namnet ”Granen”, är förstås Andreas Granqvist eget öl.
– Det är klart att han ska ha ett eget öl, är man så stor som han inom fotbollen är han värd det. Från början var tanken att ölet skulle komma ut och passa bra inför sommarens EM, men det blev ju inställt. Men det känns ändå bra att få ut ölet på marknaden, säger Holgersson.
Under våren har Råå Bryggeri förstås påverkats av corona-krisen och med 60-70 procent av försäljningen till restaurangbranschen har det påverkat ekonomin. Men bryggeriet försöker att använda tiden till att vara väl förberedda när krisen är över.
– Vi har vunnit flera offerter på Systembolaget de senaste åren och det är en fjäder i hatten för oss. Vi vill gärna lyckas med det fler gånger. Vi gasar på redan nu och ska gasa på ännu mer när allt det här är över.
Samarbeten med andra bryggerier ska vara en av vägarna mot framgång. Holgersson tror att man kan lära av andra bryggerier och planen är att komma ut och träffa kunderna så mycket som möjligt när det blir tillåtet igen.
– Vi tittar framför allt på den lokala marknaden, men vi har även märkt en ökad förfrågan från de större städerna för vår ekologiska öl, säger Holgersson.