Framgångar direkt för hårdsatsande daladuo

Bildspel

Bild 2 av 4

Mattias Eriksson jobbade på Oppigårds innan han var med och startade satsningen i Rättvik.


 

150 000 liter redan under första året. Dala Bryggeri i Rättvik har fått en flygande start.

– Vi ville satsa på riktigt, säger Mattias Eriksson.

Eriksson brygger och äger bryggeriet tillsammans med Victor Hård af Segerstad. De båda spände bågen direkt och har fått bra fart på väldigt kort tid.

– Vi vill göra öl för vanligt folk, ambitionen är inte att göra extrema öl, säger han.

Eriksson lämnade sitt jobb som huvudbryggare på Oppigårds för att i stället satsa på Dala Bryggeri i Rättvik.

– Victor frågade om jag vill hitta på något. Jag trivdes bra på Oppigårds men jag veckopendlade och det blev ganska tufft, säger han.

I januari 2016 fick de tag på en lokal i utkanten av Rättvik, och de köpte ett bryggverk på 1000 liter från Stigberget i Göteborg.

– Vi ville göra något ordentligt redan från början och inte stå i en källare, säger Eriksson.

Framför allt är det deras Ljus Lager som gått hem i stugorna. I dagsläget finns en ölen på inte mindre än 146 olika Systembolagsbutiker över hela landet.

– Den har gått otroligt bra, vi ville göra en god lager som är prisvärd, säger Eriksson.

Att göra öl som passar många är ett ledord i verksamheten. De har tagit fram en ipa, en brown ale och en winter ale och vill att alla ölen ska smaka bra men också locka fler än bara ölnördar.

Efter ett succéartat första år handlar det nu om att samla intrycken och att gå vidare.

– Vi behöver landa lite också, det behöver inte hända så mycket nu direkt, säger Victor Hård af Segerstad.

Deras lokal är på 400 kvadratmeter och det skulle finnas plats för både ett större bryggverk och fler tankar.

– Vi skulle kunna brygga uppemot en miljoner liter per år i den här lokalen. Vi har en plan för vilka uppgraderingar som ska göras i olika lägen, säger Hård af Segerstad.

Han driver en restaurang i Rättvik och där hamnar förstås en del av produktionen.

Framöver ska det släppas en pale ale, och målet är också att ta fram en folköl. Under våren handlar det om att rusta för sommaren, då framför allt Classic Car Week i Rättvik kommer att leda till en rejält ökad försäljning. Känslan är att Dala Bryggeri kommer att fortsätta att växa, även om redan det första året var över förväntan.

– Vi hoppades på 50 000 liter under första året och tyckte att det lät jättemycket. Men vi fick verkligen en flygande start, säger Victor Hård af Segerstad.