Det går bra för de bryggerier som blivit uppköpta i USA de senaste åren. Flera visar på rejäla produktionsökningar.
Under några år var det flera craft beer-bryggerier som köptes upp av de stora jättarna i USA. AB InBev, MillerCoors och Constellation Brands skaffade sig alla nya varumärken via uppköp.
Nu visar det sig att det varit en boost för dessa bryggerier när det gäller produktion. Inte så konstigt kanske med tanke på de resurser som de största företagen har när det gäller marknadsföring och hjälp med produktion.
AB InBev-ägda Elysian och Wicked Weed är de största vinnarna. För Elysian noterades en produktionsökning med hela 111 procent. Mer än en fördubbling alltså på bara ett år. För Wicked Weed ökade produktionen med 82 procent under fjolåret.
Det enda av AB InBevs uppköpta bryggerier som tappade produktionstakt var Goose Island, som bryggde en procent mindre öl under 2017.
Även MillerCoors varumärken har i flera fall haft rejäla uppsving. Bäst siffror visas upp för Saint Archer som ökade produktionen med 62 procent, Revolver ökade med 53 procent och Terrapin med 34 procent.
Däremot gick det tyngre för Ballast Point som ägs av Constellation Brands. Där sjönk produktionen med 13 procent under fjolåret.