För tre år sedan var han en hembryggare. Nu är han ansvarig för produktionen hos en av världens bästa mjödtillverkare. Carlos Bassetti har gjort en snabb och häftig resa på Superstition Meadery.
Intresset för mjöd växer allt snabbare. Inte minst i USA. På ett år har man gått från 200 mjödtillverkare till 400.
– Det händer över hela landet, men fokus är runt Detroit och Michigan, säger Carlos Bassetti.
Carlos Bassetti är mjödansvarig på Superstition som ligger i Arizona och har jobbat där i två och ett halvt år. Innan det var hans enda kontakt med branschen hembryggning.
– Det har gått fort, det var inte så länge sedan som jag stod hemma och gjorde väldigt små batcher, säger han.
Superstition startade med sin mjödtillverkning 2012 och det var då i väldigt liten skala. Nu har man expanderat och det kommer at öka på tillverkningstakten.
Under 2016 gjordes det drygt 25 000 liter mjöd. Efter expansionen har det gjorts drygt 13000 liter på två månader.
Marion är deras i särklass mest populära mjöd. Ytterligare fem till sex sorter bryggs regelbundet, men det är också många möjd som bara bryggs en gång.
– Vi gör nya saker hela tiden och det tycker vi är roligt, säger Bassetti.
När det träffar andra bryggerier och gör samarbeten blir det ofta öl som inspireras av mjöd. Det har faktiskt pratats om att starta även ett bryggeri för öl hos Superstition. Men just nu är det inte aktuellt.
– Vi hinner inte göra tillräckligt med mjöd till våra kunder i dagsläget, så vi är inte säkra på att vi vill splittra oss och göra öl också. I alla fall inte nu, säger Bassetti.