Fuller gör allt fler samarbeten med sina öl och nu är det dags för en svensk partner. Det har resulterat i en kaffevariant av ölet 1845.
Fullers är ett av Storbritanniens mest kända bryggerier och har genom åren fått många supportrar i Sverige. För ungefär ett år sedan blev det många rubriker när japanska Asahi köpte upp bryggeriet, men därefter har det varit ganska tyst när det gäller förändringar på bryggeriet.
Via Fullers & Friends har bryggeriet skapat öl med olika samarbetspartners och nu kommer ett samarbete med svensk anknytning. Bryggeriet tar nämligen fram ett kaffeöl tillsammans med sin svenska importör Arvid Nordquist.
– I valet av kaffebönor var det viktigt att hitta en smaktyp som inte tog över men heller inte försvann i ölets fyllighet och beska. Vi provade ett par olika och valet föll på ORO Espresso som är kraftfull och intensiv i sin smak och har toner av bitter choklad, ett perfekt komplement till den fylliga alen, berättar Wilhelm Nordquist Purchasing Director för Arvid Nordquist Kaffe.
Basen för ölet är Fullers 1845, som togs fram 1995 i samband med bryggeriets 150-årsjubileum. Det nya ölet har namnet Kaffekultur och släpps på Bishops Arms under den här veckan. Två veckor senare kommer det också att dyka upp hos andra pubar.