500 biljetter såldes på tre minuter. Sedan höll hela betalningssystemet på att krascha. Det var hårt tryck när Brewskival släppte sina biljetter.
Brewskival i Helsingborg kommer att växa rejält jämfört med förra årets premiär. Över 60 bryggerier kommer att finnas på plats under tre dagar i slutet av augusti.
Under tisdagen släpptes biljetterna och det tog fart direkt. Ordentlig fart.
– Vi sålde 500 biljetter på tre minuter, det bara smattrade till, säger festivalansvarige Marcus Tybell.
Men det kunde ha blivit riktigt struligt. Betalningssystemet Paypal var inte redo för anstormningen och började att sätta in säkerhetsspärrar. Som tur var för arrangörerna satt Marcus Tybell vid datorn, fick se felmeddelandena och kunde snabbt skicka in papper som verifierade festivalen.
Biljettsidan låg nere en kort stund men var snabbt i gång igen.
– Det löste sig bra, men kunde ha blivit jobbigt, säger han.
Intresset höll i sig och på de första två timmarna såldes det 1500 biljetter till festivalen, lika många som under hela förköpsperioden i fjol.
– Folk kände inte till festivalen på samma sätt, den var helt ny då. Nu tror jag att de flesta som köpt biljetter är ölnördar, säger Tybell.
Med över 60 bryggerier på plats har också biljettpriset gått upp lite, även om 150 kronor per dag står sig bra i de flesta jämförelser med andra festivaler.
– Vi gick back på festivalen i fjol och har ett lite högre pris i år. Men vi är inte ute att tjäna pengar på festivalen, säger Tybell.
Han ser det mer som ett tillfälle att lyfta fram god craft beer, vilket på sikt kan ge intäkter för alla inblandade.