Fyllepodden har återuppstått igen efter några års dvala och vid mikrofonen sitter numera programledaren och kampsportsprofilen Musse Hasselvall.
Fyllepodden är kanske inte riktigt vad det låter som utan är en podcast som drivs av IQ, som är ett dotterbolag till Systembolaget, med uppdraget att verka för ett smartare förhållningssätt till alkohol.
– Förhoppningen är att Fyllepodden ska få lyssnare att fundera mer över vilken roll alkoholen spelar i våra liv och få fler att göra medvetna val när det gäller alkohol, säger Karin Hagman, vd på IQ.
Musse Hasselvall har tidigare bland annat varit med i MMA-podden och det var via den som han blev aktuell som programledare för Fyllepodden.
– Fyllepodden har legat nere ett tag och de ville göra en nystart. Tanken var att göra det lite mer tillspetsat och inte bara spridda skurar och där fann vi varandra. Tanken är att ha en gäst som pratar om sitt förhållande till det vi pratar om. I grunden är det alltid alkohol, men vi försöker att hitta olika vinklar, dessutom har vi en expert i varje avsnitt, säger Musse Hasselvall.
Musse är inte nykterist själv även om han tidvis i livet avstått från alkohol.
– Jag slutade dricka när jag var 20 för att jag hade så många alkoholister i min omgivning och då kändes det skönt att inte dricka. Dessutom gillar jag inte att behöva be människor jag tycker om ursäkt dagen efter. Men jag kände mig utesluten när jag inte drack och när jag var 30 började jag dricka igen. Nu är jag gift mig med en kvinna som inte dricker, så nu dricker jag sällan, även om jag inte är nån absolutist, säger han.
Podden har varit igång några veckor och hittills har Musse hunnit prata om alkohol och idrott med fotbollsspelaren Martin Mutumba, om att möta alkoholen i 20-årsåldern med skådespelerskan Dilan Gwyn och Claes Svartzonker Claesson, som jobbat i krogbranschen, om omdöme och alkohol.
– Jag tycker att avsnitten har blivit väldigt olika fast det är samma format. De präglas av den person som är där och jag gillar att det, säger Musse.
Hittills har Fyllepodden några tusen lyssnare per avsnitt den här säsongen, en bra bit från förra omgångens 10 000.
– Innan vi satte Fyllepodden på paus såg poddmarknaden annorlunda ut och vi hade publicerat många avsnitt under en lång tid och byggt upp en lyssnarskara, så det är svårt att jämföra. Just nu kan vi bara utvärdera de få avsnitt som gått och inte genomslaget för hela säsongen – vi är glada för den positiva respons vi fått och hoppas såklart att lyssnarna blir fler för varje avsnitt!