Med fyra miljoner användare är Untappd en succé runt om i världen. Men de båda grundarna Greg Avola och Tim Mathers hade faktiskt aldrig träffats när de lanserade appen.
Är du ölintresserad så lär du också veta vad Untappd är. Appen där man rejtar öl har under de senaste åren blivit väldigt populär och faktiskt har den ändrat beteendet ganska mycket hos öldrickarna.
Om du sitter på en pub och ser någon ta fram mobilkameran för att fota sin öl kan du vara ganska säger på att det är en användare av Untappd.
– Det stämmer faktiskt, så gjorde kanske inte folk innan vi lanserade appen, säger Greg Avola som är en av grundarna.
I oktober 2010 lanserades en första version av appen. Då saknades möjlighet att sätta betyg och det gick heller inte att lägga in några bilder. Men med åren har appen utvecklats en hel del och i dag är den det naturliga valet för de flesta öldrickare som vill dokumentera och betygsätta sina öl.
– Det fanns 5000 öl i databasen när vi började, nu har vi cirka 1,5 miljoner olika öl, säger Avola.
Växer snabbt
Användandet av appen har också ökat rejält, och detta har skett utan speciellt mycket marknadsföring.
– Vi har inga som jobbar för oss i många av de länder där vi växer, det sker organiskt helt enkelt, säger Avola.
I dag har man cirka fyra miljoner användare och den siffran växer för varje dag.
– Planen har hela tiden varit att göra saker så enkelt som möjligt. Även om vi utvecklat appen med fler funktioner så är det viktigt att alla ska kunna vara med och att det inte ska ta lång tid.
USA är förstås det land som har flest användare av appen. Men även i Europa har den blivit populär. England Tyskland och Sverige är länder där det händer mycket.
– Det växer väldigt fort där och det tycker vi förstås är trevligt, säger Avola.
Cirka 400 miljoner incheckningar av öl har gjorts i appen och i dag finns det cirka tre miljoner bilder i databasen. En enorm utveckling sedan starten.
– Det är galet och givetvis inget vi trodde på från start, säger Avola.
Under senare år har Untappd även kunnat tjäna pengar på appen. För användarna är det gratis men via sponsring av badger och införandet av ”verified venues”, med extra möjligheter för barer, har intäkterna börjat att ramla in.
I dag jobbar cirka 60 personer för företaget och det stora flertalet är säljare.
Gillade inte öl
Avola och Mathers är fortfarande de som styr företaget, även om Untappd slogs samman med företaget Next Class för cirka 18 månader sedan.
– Vi har hela tiden varit öppna med den affären, det har varit viktigt för oss, säger Avola.
Utvecklingen av appen har varit enorm och för Avola har det varit en spännande resa. Inte minst inom ölvärlden där han lärt sig en hel del under resan.
– Jag gillade faktiskt inte öl så mycket när vi började, men nu är det annorlunda, säger han.
Företaget har förstås planer på fler nyheter som ska lanseras, samtidigt som det som redan finns lockar väldigt många att använda appen. För Greg Avola handlar det inte bara om antalet användare.
– Jag vet inte hur stora vi kan bli. Men det som är viktigast är att vi hjälper till när människor vill utforska ölets värld.
De båda kompanjonerna sitter i olika delar av USA och de fick först kontakt via Twitter. Man kan inte påstå att de var speciellt väl bekanta med varandra när hela äventyret började.
– Vi hade faktiskt aldrig träffats på riktigt när appen lanserades. Kanske har vi träffats sju-åtta gånger på sju år. Men det fungerar ändå, vi har ju kontakt nästan varje dag, säger Avola.