Nån sekund eller två fanns ölet på Systembolaget innan det tog slut. Och det upprepades gång på gång. Att göra en kändisöl kan få stora konsekvenser för ett litet bryggeri.
När Patrik Fors på Fors Bryggeri i Motala kom överens med paret bakom Storfräsarpodden, Mackan Edlund från Erik och Mackan samt Peder Karlsson från Min stora dag och tidskriften Auto Motor och Sport hade han inte en aning om hur stor effekt kändisars följarskaror kan ha på ölförsäljningen. Precis som Odd Island med Gött Änna togs han på sängen av efterfrågan.
– Det var helt löjligt. Jag hade byggt upp ett lager för ett halvårs försäljning och det tog slut första dygnet. Sen fortsatte det så under hela juli. Inga öl överlevde mer än en eller två sekunder innan saldot var slut, säger Patrik Fors.
– Sen var det ett helt nytt köpmönster, jag är van med att folk beställer en eller två öl. Här beställde de lådvis hela tiden.
Han berättar att han fått samtal från Stockholm som frågat honom om han diskriminerar Stockholm eftersom det inte fanns några där. Sanningen var att ölet inte fanns någonstans.
Hans lokala systembolagsbutiker kunde knappt sälja sina Storfräsarlager över disk, utan fick skicka iväg dem på beställningar i stället.
– Storfräsarpodden har mer än 100000 följare och det är väl deras fanbase som köper den.
Drygt 8000 liter har Fors Bryggeri producerat i sommar av Storfräsarlager vilket ska jämföras med förra årets totala produktion på 24000 liter.
– I juli jobbade jag 300 timmar, hela semestern från lärarjobbet gick åt till det, säger Patrik, som ändå säger sig lyckats behålla familjen …
– Det är lite därför som jag ska vara tjänsteledig nästa termin.
Storfräsarlager är förstås en lager, med en alkoholhalt på sex procent. Mackan Edlund och Peder Karlsson ville ha det så. Det ville också att den skulle vara billig.
– Vi lade den på 19,90 så att man kan få en hel låda för under 500 kronor. De ville att den skulle vara åtkomlig för deras fanbase, säger Patrik.
Nu har det lugnat ner sig lite efter en sommar som han beskriver som helt sanslös. Och då inte bara för kändisölet, det har varit bra fart på det mesta. Storfräsarlager finns på sex lokala systembolagsbutiker och en annan butik där den varit lokalt efterfrågad. Nu funderar Patrik på hur han ska göra i framtiden.
– Jag vet inte om jag ska lägga den i beställningssortimentet för att försöka få in den i fasta sortimentet. Det tål att kluras på, det blir en helt annan logistik.