Bildspel
Glenn Pålsson tror att onlineprovningar av öl kan leva kvar även efter att corona-krises är över.
Det är tuffa tider för alla bryggerier. Men för Remmarlöv Gårdsbryggeri har försäljningen på Systembolaget ökat. Det har räddat bryggeriet när flera andra delar i verksamheten påverkats.
Försäljningen till barer och restauranger har rasat och flera personer på bryggerier har fått nya arbetsuppgifter. Men Remmarlövs höga försäljning på Systembolaget har ökat ännu mer den senaste tiden och givetvis är det tacksamt.
– Vi ser inget mörker även om detta påverkar oss. Vi blickar framåt och svarar på de offerter på Systembolaget som kan passa oss, säger grundarna Håkan Nilsson.
Även bryggaren Hampus Olofsson vill se framåt och göra det med positiva tankar.
– Det är viktigt att man inte ser den här perioden som ett vacuum. Vi jobbar stenhårt för att vara redo för det som kommer efter detta.
Mellan 80 och 90 procent av bryggeriets ölförsäljning sker på Systembolaget. Det är något man under det senaste året försökt balansera ut genom att öka försäljningen till restauranger. Men i dag är den stora försäljningen på Systembolaget en välsignelse.
Glenn Pålsson kom in i företaget under fjolåret och en av hans uppgifter var att öka försäljningen av öl till restauranger. En uppgift som förstås är omöjlig i dagsläget.
– Det är väldigt sparsamt med öl som säljs dit nu. Vi har en del trogna kunder som gör beställningar, men det var som att dra ur proppen när coronaviruset kom, säger Pålsson.
Även om försäljningen på Systembolaget rullar på, så är det andra saker som har förändrats. Remmarlöv Gårdsbryggeri tillhör de bryggerier som syns allra mest på festivaler runt om i landet. Men där ligger verksamheten helt nere.
– Det är en satsning som vi ser mer långsiktiga effekter av, och det är lika för alla. Det är svårt att värdera vad en festival eller mässa betyder, men det handlar om att bygga varumärket, säger Nilsson.
Det finns också en oro för hur det ska bli med den bryggeripub som framgångsrikt lanserades förra sommaren. Där är det ännu inte bestämt hur man ska göra.
– Högst preliminärt vill vi öppna i juni, vi tittar nu på hur andra gör och vilka regler som gäller, säger Nilsson.
Givetvis kommer det att finnas kvar begränsningar för barer även i juni. Men bryggeriet ligger på en gård och kan använda ganska stora ytor för att sprida ut gästerna. Bland annat ska man kontrollera om gränsen på 50 besökare gäller även om man kan använda stora ytor för sina gäster.
– Vi har filat lite på konceptet från i fjol och hade räknat med fler besökare. Men nu kan det skapa badwill också om vi tvingas att säga nej till gäster som cyklat ganska långt för att komma hit, säger Nilsson.
En del beslut att vänta framöver alltså och även bryggeriet utanför Eslöv har problem att brottas med. Men så länge som Systembolaget håller uppe sin service finns det många andra som har det tuffare i corona-tider.
– Vi får vara jäkligt glada över att vi är i den situation vi är, säger Hampus Olofsson