Brussels Beer Project går sin egen väg. Det har gett en hel del kritik i hemlandet, men nu satsar man vidare på barer i andra länder.
Belgien är ett land med starka öltraditioner. Trappistöl och lambics är exempel på öl som ligger belgarna varmt om hjärtat och de starka traditioner har bidragit till att moderna ölstilar inte haft samma genomslag i Belgien som i stora delar av den övriga världen.
Så när ett bryggeri som Brussels Beer Project utmanar traditionerna blir det inte helt friktionsfritt. Men satsningen på en bryggeripub kombinerat med att kontraktsbrygga har lyckats bra och nu ska man öppna en bar i Paris.
– Det känns inte tillräckligt att bara skicka ölen till ett annat land, utan att engagera lokalbefolkningen, säger Sébastien Morvan, som förklaring till satsningen.
I en intervju med ölsajten Good Beer Hunting konstaterar han att han gillar att utmana traditionerna. Brussels Beer Project har sedan tidigare en bar i Tokyo och den drivs i samarbete med importören Koichi Fujitasan.
Morvan konstaterar att traditionen med sake är stark i Japan och vintraditionen är stark i Frankrike och Paris. De traditionerna vill man utmana med sina med belgiska mått moderna öl.
Samtidigt som satsningarna utomlands görs, möts bryggeriet av en hel del kritik i hemlandet Belgien. Besökarna på bryggeripuben är många, men långt ifrån alla i Bryssel gillar det man gör.
Yvan de Baets på Brasserie de la Senne har kallat nykomlingarna för ”fake brewers”, eftersom de brygger öl hos andra. Av samma anledning har flera barer, till exempel Moeder Lambic, valt att inte sälja öl från Brussels Beer Project.
– Det skrivs ny historia nu och det är där som Brussels Beer Project passar in. Vi kan ta folk i handen och hjälpa dom bort från deras trygghetszon, säger Morvan, som konstaterar att man såväl i Tokyo som Paris kommer att servera lokalt producerad öl tillsammans med den egna.
Protesterna från andra belgiska ölaktörer tar man med ro. Det kanske uttrycks bäst på deras hemsida:
”We’re proud to be born in 2013 and not in 1492.”