Frågan om gårdsförsäljning klyver landets bryggerier – men många ciderier beskriver det som ett avgörande steg i utvecklingen. Beernews har varit i kontakt med några som berättar varför.
Många ciderproducenter är eniga om att gårdsförsäljning är en fantastisk möjlighet som kan påverka svensk hantverkscider mycket om regelverket inte blir en belastning. Vissa av dem har redan ett väl inarbetat varumärke med lång erfarenhet av guidningar, provningar och de faciliteter som kommer att behövas när gårdsförsäljningen träder i kraft i sommar. Andra ser en möjlighet att nu starta upp för att ta emot fler besökare.
– Vi hoppas på en viss ökning i försäljning och att svensk cider kommer ut till en större allmänhet än i nuläget. Vi vill att folk kan köpa hem ett par flaskor och ger bort som gåva till exempel, säger Johanna Ryberg som driver familjeföretaget Köpings Musteri.
Köpings Musteri planerar att ha gårdsförsäljning två gånger i månaden vid sidan om sina vanliga aktiviteter på gården.
– Priset som krävs för ett kunskapshöjande besöksarrangemang som konsumenter måste delta i är förhoppningsvis inte är så hög att det avskräcker turisterna från Europa som stannar till för ett besök. Det vore synd om vi missar de många spontanbesök vi har, speciellt från Tyskland och Belgien.
Johanna Ryberg menar att regelverket hade kunnat vara bättre och mindre komplicerat, men att det gäller att ta sig an möjligheterna det ger upphov till.
Andra producenter tittar noggrant på kraven från Folkhälsomyndigheten. Diego Vegas Skoglund driver Östersken i Kivik. Han beskriver gårdsförsäljning som det viktigaste som har hänt för hans verksamhet som baseras uteslutande på provningar och besök på gården. Men han har fortsatt många undringar kring hur regelverket egentligen kommer att utformas.
– Hur blir det när kunder besöker oss mer än en gång? Kommer de vara tvungna att betala för ett kunskapshöjande besöksarrangemang en gång till? Sedan kommer vissa tro att det är en butik och vilja bara köpa loss en flaska utan vidare tanke på något annat regelverk kring alkoholförsäljning, säger han.
Diego Vegas Skoglund ser fram emot mötet med dem som köper hans produkter, men befarar att regelverket kan komma att sätta viss press på de som driver gårdsbutik.
– Handskakningen mellan besöksnäringen och upplevelsen för kunden blir fantastisk tror jag. Jag har redan fått bokningar som är avgörande eftersom jag säljer vare sig till restaurang eller Systembolaget. Jag är mest orolig för hur kunden kommer att uppleva reglerna.
Mimer Berg som driver Vildcider utanför Malmö tror att gårdsförsäljning kan komma att utbilda konsumenterna till att bli mer kvalitetsmedvetna.
– Folk behöver fler smakmässiga referenser och en förståelse för hur cidern produceras. Om de förstår att hantverket bakom hantverkscider liknar den för öl och vin kommer de uppleva produkten på ett mer positivt sätt.
Mimer Berg hinner själv inte med någon gårdsförsäljning initialt, men tror ändå att det ger bra synergier både för besökaren och branschen.
– Det blir en ny försäljningskanal som vi behöver tillsammans med de olika festivaler runt om i landet. Annars är festivaler jätteviktigt för att sprida kunskap om cider till konsumenterna.
Många cidertillverkare måste ha andra jobb bredvid för att klara sig finansiellt. Något som är särskilt vanligt för de ciderier som ligger som mest lantligt. Märta Westling på Hjulsjö 103 Naturcider i Västmanland tror att dialogen med kommunen som kommer sköta alkoholtillstånd är avgörande.
– Vi har fått väldigt positiva besked från kommunen och väntar bara på tillståndsenhetens utlåtande. Det blir nog bra, säger hon. Märta Westling driver också enrumshotell, bageri och pizzeria på gården och är rädd för en repris för regelverket under pandemin.
– Vi måste förhålla oss till ett strängt regelverk men våra kunder kommer bara vilja köpa hem en flaska cider. Reglerna måste vara så enkla som möjligt om det här ska funka. Det är inte så att man tar ut lön från företaget ändå. Vi hoppas att kommunen förstår möjligheten för oss småföretagare på landet.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
