I en ny undersökning tappar Systembolaget toppositionen och får se sig besegrat av – Gekås Ullared.
Det är företaget Evimetrix som gör en årlig undersökning om det starkaste varumärket. Förra året låg Systembolaget i topp. Det gör man inte längre.
Gekås Ullared har bytt position i listan med Systembolaget och är nu alltså det starkaste varumärket i allmänhetens ögon.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen, som heter Swedish Brand Award, bygger på Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom.
Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
4 650 slumpmässigt valda individer har uttalat sig om cirka 400 varumärken i drygt 30 kategorier.
Vad är det då som uppskattas hos företagen? Peter Wissing, ansvarig för mätningen hos Evimetrix har en förklaring:
– Ganska ofta kan vi se att det är de parametrar som driver nöjdhet är någon form av personalparameter, produkternas/tjänsternas mottagande av marknaden och på vilket sätt de kommuniceras, alltså att varumärkeslöftet inte blir för stort.
En tröst för Systembolaget är väl att man nu är i färd med att etablera sig i just Ullared, så man kan dra nytta av dragkraften hos varumärket med det högre anseendet…
Här är de tio högst rankade, förra årets position inom parentes.
1) Gekås Ullared (3)
2) Ikea (2)
3) Systembolaget (1)
4) Ica (7)
6) Spotify (28)
7) Clas Ohlsson (23)
8) Ryds Bilglas (75)
9) SVT Play (20)
10) Jula Bygg (-)