På Poppels är man glada för bryggeriet nått upp till 50 000 följare på Facebook – ett resultat av träget arbete, enligt marknadschefen Magnus Pettersson.
Att ha många följare på sociala medier har blivit viktigare och viktigare i många branscher, inte desto mindre i bryggeribranschen. Men Magnus Pettersson vill ändå poängtera att antalet följare inte är ett självändamål.
– Det är inget framgångsmått för oss, men däremot är jag väldigt ödmjuk över att så många vill följa vad vi gör och det är sjukt kul. Ett mått på att vi gör roliga intressant grejor, säger han.
Poppels har en anställd som nästan bara jobbar med sociala medier. Och anledningen till att man fått så många följare på Facebook menar Magnus Pettersson är att Poppels satsar på innehåll med värde och inte bara reklam.
– Det är ganska ointressant med företag som bara gör reklam för sig själva. Vi gör inlägg som vi tycker är intressanta och tror och hoppas att andra tycker det också. Det ska inte var PR utan bra innehåll. Jag tror att folk tröttnar om vi bara tjötar om hur bra öl vi gör.
– Dels har vi ölnyheter, som alltid är intressant, vi är ju ett bryggeri, dels försöker vi bjuda på kunskap om vad vi gör. Det är många som är intresserade av hur man gör öl i följarskaran.
Det är främst Facebook och Instagram som Poppels koncentrerar sig på även om man nån gång då och då lägger ut nåt på LinkedIn också. På Instagram håller man sig till engelska och når man en yngre publik och utländska följare, på Facebook är det svenska som gäller och man riktar sig mot lite äldre målgrupp.
– Instagram och Facebook är lika viktiga för oss, men vi når olika människor. På Instagram har vi drygt 26000 följare och av dem är en femtedel från andra länder än Sverige. Vi vill att man ska kunna följa oss både på engelska och svenska.
Vissa inlägg sponsras för att nå ut till en större grupp eftersom inlägg oftast inte når ut till mer än en mindre del av följarna på egen hand. Andra drar iväg ändå.
– Vi ser ju att vi når ut ibland. Vi hade nåt inlägg om Passion Pale Ale som nådde 600 000 personer – det är ju helt fantastiskt!
En del i hur Poppels arbetar med sociala medier är också att vara väldigt engagerade i kommentarsflödet.
– Det är viktigt och vi försöker alltid att svara på kommentarer även om det tar mycket tid. Det finns så många härliga människor som det är kul att ha en dialog med. Det händer att vi får 400 kommentarer på en kväll då svarar och gillar vi alla.