Glasbanken anklagas för att lura kunderna

Marcus Schiller betalade men fick aldrig sina exklusiva öl från Glasbanken.

Glasbanken anklagas av både kunder och leverantörer för att lura dem på pengar. Marcus Schiller är en av dem som drabbats av uteblivna ölleveranser – nu har han polisanmält företaget i Danmark.

Glasbanken som öppnade 2018 var den första onlinebutiken för öl i Sverige. Butiken riktar sig till den svenska marknaden, men drevs och drivs från Danmark, och erbjuder ett brett utbud av exklusiva öl, inklusive många svenska ölsorter som inte finns på Systembolaget.

Glasbanken startades och drevs av Niklas Ljung och Axel Johansson men såldes i slutet av 2023 till nya ägare. Sedan dess har ölutbudet på sidan minskat och flera kunder har rapporterat problem med sena eller uteblivna leveranser.  

”Glasbanken verkar dessvärre ha slutat skicka sina beställningar och kundtjänst verkar ha lagt ner helt” lyder en av kommentarerna på Facebook. ”Finns knappt något kvar på hemsidan” skriver en annan användare i en ölgrupp på nätet. 

Marcus Schiller, som driver Instagramkontot Färgaregatans köksbryggeri, har varit kund hos Glasbanken i två till tre år och tidigare varit mycket nöjd med sajten.

– Glasbanken hade Klarna, vilket jag litade på. Därför vågade jag handla online när jag blev sugen på att prova vissa öl. Första gången köpte jag öl för 500–600 kronor och blev jättenöjd med den snabba leveransen och att ölen var bra, säger Marcus Schiller.

Eftersom han är nyfiken på att prova nyheter, så beslutade Marcus Schiller sig i våras för att köpa en prenumerationstjänst där han varje månad skulle få en mix av utvalda öl. 

– Problemen började direkt. Min första leverans i maj drog ut på tiden, Glasbanken hävdade då att det var på grund av sjukdomar och semester hos personalen. Men ölen för juni och juli har fortfarande inte levererats, trots att det har dragits pengar, berättar Marcus Schiller. 

Efter att ha kollat kommentarer på sociala medier insåg Marcus Schiller att butiken bytt ägare och i kommentarerna berättade kunder att de inte heller fått sina beställningar. Han hade då betalat 1 590 kronor för de två lådor öl som inte hade levererats, men har nu avslutat prenumerationen då han inte fått någon respons från Glasbanken.

– Jag gick in på deras hemsida för att kolla nyheter, men de hade inte lagt upp något sedan 24 maj. De svarar heller inte på Instagram eller mejl och har inte uppdaterat sidan sedan dess, säger Marcus Schiller.

Efter att han förstått att fler hade drabbats, så bestämde sig Marcus Schiller för att ta reda på mer och att varna sina följare på social media. När han kontaktade bryggerier och bolag som gjort affärer med Glasbanken vittnade flera om problem efter att de nya ägarna tagit över, antingen genom att betalningar dragit ut på tiden eller att de inte fått betalt alls. Ett av bolagen hävdar att Glasbanken är skyldiga dem en halv miljon kronor i obetalda fakturor. Inget av bryggerierna som Marcus Schiller varit i dialog med levererar idag några produkter till Glasbanken – främst på grund av att de inte fått betalt.

Marcus Schiller berättar att han nu har gjort en polisanmälan mot företaget i Danmark och han uppmanar andra kunder som drabbats att göra samma sak.

– Min polisanmälan handlar om att förhindra andra att bli lurade. Pengarna är dragna och det skulle vara ett plus om jag får tillbaka dem, men det viktigaste är att uppmärksamma folk på problemet, säger Marcus Schiller.

Trots leveransproblemen är Glasbankens webbshop fortfarande igång. Beernews har kontaktat Glasbanken för en kommentar, men har inte fått något svar.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.