Gött Änna är ölet som skulle lära personer som Glenn Hysén att dricka hantverksöl. I helgen firades ettårsjubileum och givetvis var huvudpersonen själv på plats.
Det var alltså i augusti i fjol som Odd Island hade premiär för Gött Änna, som är namnet på både en podd med bland annat Glenn Hysén och ett öl.
Det ölet har sålt riktigt bra under det första året.
– Det har betytt mycket för oss, det är massor med folk som kommer och frågar när det bryggs mer, sade Hysén i samband med ettårsfesten.
För Odd Island har ölet varit ett av flera sätt att försöka nå ut till en bredare publik.
– Vi vill göra hantverksöl mer tillgängligt för en bredare publik. Det ger också hela branschen en chans att växa om fler dricker hantverksöl, säger Daniel Forsman på Odd Island.
Kollegan Peter Iwers håller med och gläds förstås åt att ölet sålt bra under det första året.
– Det är ett öl som är tänkt att få vanliga öldrickare att prova hantverksöl. Det har gått väldigt bra för ölet och öl ska vara gott, det behöver inte vara svårare än så.
Han märker av att svenska öldrickare allt mer börjar att ta till sig hantverksöl från de mindre bryggerierna i landet.
– Folk är villiga att betala lite mer nu, men vet att man betalar för kvalitet. Det är samma sak med det här ölet och det gör ingen skillnad att det är några kända ansikten på etiketten, menar Iwers.
Han ser många likheter mellan ölbranschen och musikbranschen, där han under många år åkte världen runt med hårdrocksbandet In Flames.
– I slutändan handlar det om att man vill göra bra öl, precis som man vill göra bra musik.
Ettårsfirandet för ölet inleddes med en padel-turnering, därefter väntade en ölprovning i Odd Islands taproom i Lindome, och det är inte en alltför vild gissning att det dracks en hel del Gött Änna även efter att Beernews dragit sig tillbaka.