Glenn Pålsson har de senaste åren varit starkt förknippad med Malmö Öl & Whiskyfestival. Men snart gör han sin sista festival och ska söka andra utmaningar inom ölbranschen.
Det var 2014 som Glenn Pålsson började att jobba med Taste Events och under åren har festivalen gjort en häftig resa. 2013 när festivalen drog igång var där cirka 2 000 besökare och i fjol besöktes den av 13 500 gäster på de två dagarna.
Men den fortsatta resan för festivalen får nu göras utan Pålsson. I mars gör han sin sista insats när det är festivaldags.
Åren som festivalgeneral har gjort att han också på ett privat plan fått ett ökat ölintresse och ser väldigt positivt på den branschen.
– Det är en jätteintressant bransch som även står sig bra internationellt, menar han.
Exakt vad som händer framöver är inte klart, men samarbeten med olika bryggerier kan bli en del av hans nya satsning.
– Alla har i dag inte resurser till att sälja och skapa pr fullt ut. Synlighet i sociala medier är viktigt men kanske inte alltid prioriterat. Där skulle jag kunna hjälpa till. Och givetvis med spetskompetens inom mäss- och festival-segmentet. Event kommer jag aldrig släppa.
Jobbet med att driva festivaler har handlat mycket om planering och logistik.
– Det gäller att förutse vad som kan hända innan folk börjar att komma in på festivalen. Det är viktigt med flöden och processer. Men det börjar långt innan dess, oftast ett år innan och då handlar det om biljettsläpp, marknadsplan, budgetar och samarbeten.
Pålsson kan summera framgångsrika år på Taste Events när han nu går vidare i arbetslivet.
– Under mina år har jag haft 800 samarbetspartners och cirka 50 000 gäster i Malmö. Det har varit en rolig tid, säger han. Jag vill avsluta på topp med den mest välbesökta festivalen och som initiativtagare till det första officiella festival-ölet för Malmö Beer Week i och med samarbete mellan Brygghuset Finn och BrewDog.