I dag skulle Ängöl ha släppt ölet Jenny Nyströms Midsommar på Systembolaget. Men så blir det inte. Etiketten har stoppats trots att den godkändes i fjol.
Beernews tidigare berättat om tvister som rört öl som stoppats för försäljning på grund av sina etiketter. Dessutom har Systembolaget förklarat hur man jobbar med frågan.
Men nu har en ny situation uppstått. I fjol kunde nämligen Ängöls midsommaröl komma ut på marknaden, men i år stoppas samma etikett.
– Det är intressant och jag har svårt att förstå, säger Ängöls vd Johan Håkansson, som överklagat beslutet till Alkoholsortimentsnämnden.
Etiketten domineras av en målning av Kalmarbördiga Jenny Nyström. Det finns inga flaskor eller liknande på bilden, men problemet är att det finns personer som åker i en båt. Då menar Systembolaget att man inte ska blanda samma alkohol och att vara ute på sjön.
Redan i fjol hävdar Systembolaget att man tyckte att etiketten var tveksam. Men då släpptes den fram och man missade att kommunicera sina betänkligheter till bryggeriet. Därför var man beredda att godkänna etiketten även i år, om Ängöl lovade att inte komma tillbaka med den någon mer gång. Det framgår av den skrivelse som Systembolaget inkommit med till Alkoholsortimentsnämnden. Det är ett resonemang som irriterar Johan Håkansson.
– Man kan inte tolka en lag så att något är godkänt ena stunden och sedan inte godkänt nästa gång. Nu tar vi striden och anmäler det här. Det här visar att dom inte är konsekventa, säger han.
Nämnden har sitt nästa möte 14 juni och även om Ängöl får rätt räknar han inte med att ha ölet på Systembolaget.
– Det är ett öl som ska sälja nu och fram till midsommar. Vi har vetat om det här ett tag så vi har bromsat produktionen lite. Det som har bryggts får vi sälja till krogar istället.