Med en mycket övertecknad emission så är det nu dags för Göteborgs Nya Bryggeri att göra verklighet av alla planer som finns. Redan till hösten kommer det att synas resultat.
Beernews har vid flera tillfällen skrivit om Göteborgs Nyas nyemission under våren, som slutade med att man fick in över 600 nya delägare och tillsammans med dem över fem miljoner kronor för framtidssatsningar.
Det som kommer att synas mest utåt är ett nytt tap room. 100 kvadratmeter kommer den att bli på med lika mycket utomhus i syd- och östläge. Och där är man en bra bit på väg redan.
– Vi håller på med tillstånden och under hösten hoppas vi att allt ska bli klart, så kanske vi öppnar den med en oktoberfest, säger VD Ola Jonsson.
Samtidigt görs flera investeringar i bryggeriet. Mer utrymme har kommit till för att ge plats åt bland annat tapplinan så att det blir utrymme för fler tankar i de gamla lokalerna. Att förbättra labbet för kvalitetskontroll är en annan viktig del.
– Det behövs, vi har flera öl som växer upp till 100 butiker nu i höst. Pengarna kommer lägligt så att vi kan göra den här satsningen.
– Vi är jätteglada att vi kan göra den här satsningen, hela tanken är att utveckla bryggeriet, våra varumärken och sjösätta en ny organisation för att växa och nå våra mål.
Marknadssatsningen består dels av en omfattande kampanj senare i år och fler anställda. Redan nu ska man anställa en ny säljare. Och fler ska det bli, för när pandemin förhoppningsvis slutar lägga hinder i vägen ska man satsa på export också.
Allt ska vara klart strax efter årsskiftet, sen börjar resan mot målet: Att öka från 450 000 liter öl till 1,6 miljoner 2026 och därmed bli ett av de större hantverksbryggerierna i Sverige.