Bildspel
Det blir gott om ölkunskap i Systembolagets nya ölbutik i Göteborg. Vi träffade butikschefen Axel Gustafsson och tre nyanställda med god erfarenhet från ölscenen i Göteborg.
Den nya ölbutiken har varit en stor snackis i ölkretsar ända sedan Beernews avslöjade att butiken skulle startas. Därefter har vi berättat en del om upplägget i butiken och nyligen kunde vi berätta att det även blir en del kyld öl i butiken.
4 november är det premiär och nu har de nyanställda börjat sina jobb hos Systembolaget.
Tre av de anställda känner många igen från bryggerier och barer i Göteborg. Såväl Otto Asklid som Magnus Vasilis har tidigare jobbat på Vega Bryggeri och Pernilla Svensson har jobbat på barer som The Rover, Byns Bistro och Ölrepubliken.
De tre är överens om att det nya jobbet känns spännande.
– Jag kände direkt när jag såg annonsen att det här var något jag ville prova. Jag var nervös redan när jag skickade in ansökan, säger Pernilla Svensson.
De tre valdes ut i tuff konkurrens. Över 250 ansökningar kom in till de nya jobben som skapats.
– Jag har hört mycket gott om Systembolaget som arbetsgivare. Det här är ett spännande projekt och det känns kul att vara med från start, säger Otto Asklid.
Magnus Vasilis har faktiskt erfarenhet från Systembolaget tidigare. Han jobbade där innan han startade Bryggeributiken i Göteborg och därefter var han bryggare på Vega Bryggeri, precis som Otto.
– Jag har saknat kundmötet, det ska bli det roligaste i det här jobbet tillsammans med det pedagogiska. Det ska bli kul att försöka få kunder att upptäcka mat- och ölkombinationer, säger han.
De tre borgar för att det finns mycket ölkunskap i butiken, och det blir viktigt. Systembolaget räknar med att kunderna i den nya butiken kommer att vara nyfikna och i större utsträckning vilja ha råd och hjälp.
För Axel Gustafsson, som blir butikschef för såväl nuvarande butik som den nya ölbutiken i Nordstan, blir det här en spännande utmaning.
– Intresset för öl har blivit så mycket större och då behöver vi hänga med. Vi ser på nyhetssläppet att det mer och mer går från fokus vin till fokus öl, säger han.
Gustafsson ser fram emot att erbjuda ett brett ölutbud som dessutom inte ska vara statiskt.
– Utbudet är inte färdigt när vi öppnar. Vi ska prova oss fram och sedan se vad vi kan ta med oss från projektet.
En hel del öl i nuvarande butik flyttas över till den nya ölbutiken, som får namnet Systembolagets Ölstudio. Det innebär i sin tur att vinutbudet blir större än tidigare i den vanliga butiken.
Snart är det premiär och den nyanställda trion kan räkna med bråda dagar och många besökare de första dagarna. Målet är att serva alla, oavsett tidigare kunskap och intresse.
– Alla ska känna sig välkomna i butiken. Man behöver inte vara expert för att gå dit, du ska kunna få den hjälp du behöver och kunna lära dig något, säger Axel Gustafsson.