Bildspel
Med sig från Tokyo hade Karl Grandin tyg tryckta med Omnipollos etiketter.
I går kväll var Karl Grandin, som tillsammans med Henok Fentie grundade Omnipollo, i Göteborg för ett besök på bryggeriets bar. Beer Meets Art var temat och inte en stol var tom när eventet startade.
– Jag har inte varit här sedan vi öppnade i Götenborg, medan Henok är här stup i kvarten. Men jag har sagt i ett halvår att jag ska komma hit och nu har jag gjort det, säger Karl Grandin när Beernews träffar honom.
Dessförinnan har han hållit på in i det sista med måla hieroglyfer på en glasvägg vid entrén.
– Just de här dök upp i researchen för en öl som vi jobbar med, Konx – den kommer att bli min nya favorit, bara efter att ha hört Henok prata om den. Till den jobbar vi med hieroglyfer som tema i designen. Hieroglyfer har en särställning som piktografiskt typsnitt och även om man inte förstår dem kan man ta till sig dem som en bilder.
Att glasväggen vid entrén dekorerades hade även ett praktiskt motiv.
– Den är ju genomskinlig, så folk gick in i den.
Vad handlar då Beer Meet Arts om?
– Det viktigaste är visserligen vad som serveras i barerna, men vi har även pratat om att se över barernas design, säger han.
– Nu ville jag något visuellt här och passade på att ta med mig en del som jag hade med på en utställning i Japan i samband med Mikkeller Beer Celebration där. Det är tyger tryckta med alla våra etiketter, som nu täcker flaskor på väggarna här.
Karl Grandin är inte missnöjd med hur baren i Göteborg har blivit – tvärtom.
– Det är extremt mysigt här, säger han och börjar peka mot öldrickande gäster och barn som äter vid ett bord.
– När vi pratade om att göra om här så tänkte jag mig att det såg ut som det gjorde innan det öppnade, asketiskt. Men nu har det hänt så mycket här så att jag fick plocka bort mycket av det som jag hade tänkt ha med för att inte störa helhetsbilden.
Hur viktigt är då inredning och design för kunderna?
– Jag tror att våra krogar har en väldigt blandad crowd som besöker dem av olika anledningar. Vi eftersträvar att hitta nåt som gör att folk vill gå in till oss – att vi blir ett vardagsrum.
– Eftersom allt är från Omnipollo känner folk igen sig i prylarna.
På frågan om han titulerar sig som inredningsarkitekt också nu svarar han att faktiskt inte lägger sig i det så mycket.
– I Göteborg har hantverkare, inredare och konstnärer fått väldigt fria tyglar även om de är inspirerade av Omnipollos prylar. Det är roligare att fantisera om det än att göra det själv. Så nu kommer jag in och pyntar lite efteråt i stället.
I en månad kommer Karl Grandins design få vara kvar. Sen plockas den ner.
– Det ska vara konstant förändring, säger han.
Den mer ölintresserade än designintresserade kan notera att med sig hade Karl Grandin även en uppsättning specialöl för servering. Bland annat chokladsåsstouten Omnipollo Scelerisque. Och ja. Han hade lika svårt att uttala namnet som artikelförfattaren.
Läs historien om Karl Grandin här.