USA var inte alls redo för en ölreklam med en transkvinna. Försäljningen av Bud Light sjönk med 17 procent, och nu ska gratis öl till återförsäljarna gjuta olja på vågorna.
Det var i slutet av april som Anheuser Busch lät transkvinnan Dylan Mulvaney pryda sina burkar.
Det finns konsekvenser som världens största ölföretag inte ens kunde drömma om.
Försäljningen av Bud Light sjönk med 17 procent under den följande veckan, och samtidigt kunde Miller Light och Coors Light notera liknande uppgångar i försäljning. Detta utan att ha gjort någonting.
I USA blev en video med artisten Kid Rock viral, när han sköt med automatvapen mot burkar med Bud Light.
Öljättens beteende efter att det hela drog i gång har inte heller varit speciellt lyckat. Nu har man lyckats med att reta upp många konservativa, samtidigt som många mer liberala i USA inte tycker att man stått upp tillräckligt för allas lika värde.
Ölburkarna med Mulhaney var aldrig avsedda för att komma ut på marknaden, utan det togs bara fram en burk för att göra marknadsföring. Men det räckte alltså för att tappa många miljoner i intäkter på bara en vecka.
Nu ska Anheuser Busch satsa extra på marknadsföring för att ta tillbaka de marknadsandelar som man tappat. Dessutom ger man en låda med gratis öl till sina återförsäljare.
Hur det ska få amerikanerna att glömma den här skandalen kan man fundera på.