Stockholmsbaserade Hop Notch startar ett samarbete med distributören Great Brands. Nu ska bryggeriets öl blir tillgängligare både i och utanför Stockholm.
Efter ett par år på egen hand ska nu Hop Notch med Jesssica Heidrich och Magnus Karperyd påbörja ett distributionssamarbete med Great Brands, som till viss del även inkluderar Hop Notch andra varumärke Waxholms Bryggeri.
Great Brands har tidigare specialiserat sig på främst kända amerikanska varumärken som Cigarr City, Oskar Blues och Great Divide, även om Nynäshamns Ångbryggeri funnits med också. Men bara för några månader sen tog man in göteborgska Odd Island i produktportföljen och nu är det alltså dags för ännu ett svenskt hantverksbryggeri: Hop Notch.
– Vi har pratat med Great Brands ett bra tag och planen var att köra igång redan för två år sedan, men då kom coronan och ställde allt på sin ända, säger Magnus Karperyd på Hop Notch.
– Men nu har vi vuxit så mycket att vi inte hinner med allt själva längre och är hjärtligt trött på coronan, så nu kör vi!!
Att det blev just Great Brands beror mycket på bra kemi dem emellan.
– Jag har ju känt Jugge i drygt 20 år och har alltid gillat Great Brands för deras sunda inställning till öl och bryggerier. De väljer dem som de verkligen vill jobba aktivt med och är måna om att alla ska passa i portföljen och inte kannibalisera på varandra. Det är en liten organisation där alla, precis som vi, verkligen brinner för bra craftöl, säger Jessica Heidrich.
Jugge är Jugge Hasselqvist på Great Brands och krogen Oliver Twist i Stockholm. Även han är nöjd.
– Det finns ju få i den moderna bryggerivärlden som inte känner till Jessica Heidrich påverkan på den svenska ölkulturen! När Jessica och Magnus Karperyd drog igång Hop Notch Brewing 2018 så ville vi redan då så ett frö för samarbete och nu är det äntligen dags, säger han och fortsätter.
– Att inkludera Hop Notch Brewing i vår portfölj till restaurang och Systembolaget stärker oss ytterligare som en snabbfotad komplementsleverantör. Deras kunskap och experimentlusta, som alltid levererar balans och upplevelser, blir fantastiskt kul att sprida vidare.
Målet med samarbetet är att sprida Hop Notch över landet, men även att få en större närvaro hemma i Stockholm.
– Det här kommer verkligen bli ett lyft för oss att krögare mycket enklare ska kunna få tag i våra öl. Det gäller inte bara utanför Stockholmsområdet, utan faktiskt även i Stockholm; att få till pusslet med bryggeriet och att köra leveranser är inte det enklaste eftersom vi bara är två personer, säger Magnus Karperyd.