Odd Island och Great Brands startar nu ett samarbete där Great Brands ska distribuera Odd Islands öl i fortsättningen. Ett samarbete som Peter Iwers på Odd Island ser som en otrolig vinst.
Göteborgsbryggeriet Odd Island vill komma ut bredare och det sätt man nu valt är alltså att samarbeta med importören Great Brands.
– Det är egentligen nåt som varit på gång länge. Jag och Daniel Svensson har känt Jugge Hasselqvist på Great Brands sedan tiden med In Flames. Sen kom pandemin i vägen, men den har också gjort att vi kommit närmare varandra, säger Peter Iwers på Odd Island och anspelar på de bådas kritik mot regeringens politik under pandemin.
Jugge Hasselqvist är inne på samma linje.
– Vi har stött och blött det här. Vi behöver lite modernare bryggerier i vår portfölj för att hänga med. Vi skulle ha börjat samarbeta med Odd Island tidigt 2020, men pandemin gjorde att allas liv blev uppskjutna. Nu har det mognat och klarnat och det är nästan bättre att vi går ut med det nu, säger Jugge.
Great Brands har förutom Nynäshamns Ångbryggeri bara haft utländska bryggerier tidigare. Och även om Jugge säger att han behöver komplettera portföljen kommer Great Brands inte jaga efter fler svenska bryggerier.
– Det finns ett antal bryggerier i världen som det skulle vara kul att jobba med, men vi jobbar inte aktivt för att ha en massa varumärken på hemsidan. Dyker det upp nåt som intressant som passar in gör vi nåt, säger han.
För Odd Island innebär samarbetet en möjlighet att synas mer i Sverige.
– Vi kan kan komma ut bredare och komma in på krogar som vi annars skulle få slåss för att komma in på. Den kunskap som finns på Great Brands gör att vi kan slappna av. De vet var våra öl passar.
– Det är otroligt spännande och vi ser det som en otrolig vinst att få samarbeta med dem.
Tidigare har det varit Jesper Lindberg som varit ansvarig för Odd Islands krogförsäljning, ett arbete som han ska fortsätta med enligt Peter Iwers.
– Våra befintliga kunder kan fortfarande prata med Jesper. Poängen är att Great Brands ska ta över Sverigeförsäljningen, men först främst andra städer som inte visat intresse innan.