Grebbestad pionjärer som satsar framåt

Bildspel

Bild 2 av 5

Kristofer Olsson gillar att bryggeriet gör fler typer av öl numera.


 

1995 startades väldigt få bryggerier i Sverige. Men Grebbestad var ett undantag. Nu tar ölpionjärerna sikte på ökad produktion och nya produkter.

I mitten av 1990-talet var Sverige ett land med väldigt få bryggerier. När Grebbestads Bryggeri startade 1995 fanns förmodligen inte en tanke på att utvecklingen skulle kunna bli så som den har blivit.

– Vi är nog det mikrobryggeri som haft produktion under flest år, säger huvudbryggaren Johan Hansson.

Inledningsvis handlade det bara om lager för Grebbestads Bryggeri. Granit och Koster var de första ölen, och tidigt skapades även kultölen Lunator, som bryggs en gång om året.

– Många förknippar oss med lager trots att vi faktiskt har bryggt ale ganska länge, säger Johan Hansson.

Han kom till Grebbestad 2007 efter att ha gått färdigt den bryggeritekniska utbildningen som på den tiden hölls i Grängesberg. Han ersatte då Stefan Gustavsson, som numera jobbar med Mohawk.

2008 var första gången som det bryggdes ale i Grebbestad. Inspirationen kom från då nystartade Oppigårds, som började att göra amerikanskinpirerad ale. Grebbestad valde då att köra engelsk stil och gjorde en ale med humlen East Kent Golding.

– Vi gjorde en porter ganska tidigt också, berättar Hansson.

I fjol togs sedan ett tydligare steg mot att göra flera nya öl. På En Öl & Whiskymässa i Göteborg presenterades fyra nya öl på en och samma gång, och till sommaren kommer tre nya.

– Vi vill modernisera det hela lite och göra roliga öl. Historiskt sett har vi kanske varit lite gubbiga, säger bryggaren Kristofer Olsson.

Satsningen mot ale kan också ha en positiv effekt när det gäller Systembolaget. Att konkurrera med lageröl där är tufft, då man tävlar med de största bryggerierna. Grebbestad fick till exempel in sin India Pale Lager via en offert på Systembolaget och den sålde 100 000 liter. Men det var inte tillräckligt för att få vara kvar.

– Det är svårt med lageröl, det krävs en väldigt stor försäljning, säger Johan Hansson.

I stället lanserar nu Grebbestad en öl som heter Close To Water. Det är en ren och mycket ljus öl gjord på bland annat majs. Den säljs på klar glasflaska och det går förstås att få kopplingar till öl som Corona. Men den här ölen är gjorde på alejäst och slipper därför tävla med de stora bryggerierna i offerter till Systembolaget.

Det är inte bara bryggeriet som varit med länge när det gäller Grebbestad. Bryggverket är från 1956 och har använts sedan allra första bryggningen.

– Inget där är datoriserat men det fungerar riktigt bra, säger Hansson.

Det stora bryggverket ger cirka 4000 liter öl per batch. I dagsläget ligger årsproduktionen på uppemot 450 000 liter öl. Nästan en fjärdedel av det är folköl, som blivit populära längs Västkusten.

Men med satsning på nya öl och nya stilar finns planer på att brygga mer öl..

– Det är helt klart en ambition, säger Hansson.