Förra gången slutade det med en riktig krasch. När Kalifornienbryggeriet Green Flash nu säljer öl i östra USA igen sker det på ett helt annat sätt.
Green Flash var en följetong i medier under 2017. Efter att under några år expanderat snabbt och siktat på att finnas i alla USA:s delstater, fick San Diego-bryggeriet dra hårt i nödbromsen. Ett helt bryggeri i Virginia såldes, man fick lägga ner taprooms och bara behålla distributionen i Kalifornien och några närliggande delstater.
Nu dyker Green Flash upp i de östra delarna av USA igen, men den här gången sker det på ett helt annat sätt.
– Vi vill vara säkra på att vi gör det här smart, till skillnad från förra gången. Vi skickar små mängder och det sista vi vill är att våra öl blir stående på hyllorna, säger säljansvarige Bracken Todd på bryggeriet, till Forbes.
Även öl från Alpine, bryggeriet som köptes upp av Green Flash, finns med i expansionen. När man tittar på östkusten vill man i första hand titta på städer längs kusten. Där menar man att bryggeriets fokus på att vara strandnära kan fungera bra.
– Du måste fiska där fisken finns, säger Todd.
Man har bland annat stora förhoppningar på ölet Saturhaze, som man menar ska passa in på många öldrickares önskelista, då det är en hazy-IPA, den är hyfsat alkoholsvag med sina 4,2 procent och den ska locka personer med en aktiv livsstil.