Lockar burken här ovan till för mycket ölkonsumtion? Diskussioner pågår i Storbritannien men Flying Dog står på sig.
Det är alkoholbranschens egna självsanerande organ Portman Group som ålagt Flying Dog att ändra designen på sin burk.
Det hela började med att burken anmäldes för att ”Easy IPA” och ”session-IPA” kunde vara missvisande och leda till en ökad konsumtion av ölet. Portman Group konstaterar att namnen i sig inte går över gränsen, men i kombination med burkens övriga utformning, bland annat en gris som står på ett ben, slog man fast att designen behöver ändras.
– Utan tvekan är överkonsumtionen och att köra bil berusad allvarliga hälso- och säkerhetsproblem och Flying Dog har alltid varit för ett försiktigt drickande. Samtidigt finns det inga bevis för att Ralph Steadmans konst på den här burken skapar något av dessa problem. Vi tror att brittiska vuxna kan tänka själva och kommer inte att sluta att skicka Easy IPA till Storbritannien, säger Jim Caruso, Flying Dogs grundare, till sajten Drinks Business.