Guinness tar steget in i konstvärlden för att nå nya kunder. Tre kända svenska konstnärer ska bland annat göra sin tolkning av den kontrast som finns i det svarta ölet och det vita skummet.
Det är under namnet Guinness Collection som satsningen med konstnärerna görs. 30 november är det vernissage på Södra Teatern för de konstverk som skapats av Bim Eriksson, Cajsa Wessberg och Johanna Burai.
– Det är tre riktigt duktiga konstnärer och har fått i uppdrag att jobba med kontraster, säger Anna Alvling som är en av personer som jobbar med projektet.
Vernissagen är också startskottet för Guinness satsning på att nå en ny publik och att få till ett mer kulturellt perspektiv. Målet är att göra en varumärkesresa som når utanför den pubmiljö som i dag ofta förknippas med Guinness.
Trion har skapat konst som uttrycker kontraster och möten från sitt eget liv, saker de har upplevt och människor som har inspirerat dem eller drömmar de vill uppfylla.
De tre konstverken kommer sedan att auktioneras ut under Musikhjälpen 11-17 december. Vernissagen med de tre konstnärerna är inledningen på ett större projekt där fler evenemang kommer att presenteras längre fram.
– Det känns som ett helt nytt grepp och det ska verkligen bli spännande att se vart det leder, säger Anna Alvling.