Många brittiska pubar har slut på Guinness, en av landets mest populära ölsorter. Ökad efterfrågan har lett till ransonering och oro inför julen.
Guinness, den ikoniska irländska stouten, står i centrum för en oväntad kris i Storbritannien. Under hösten har ölet blivit så efterfrågat att många pubar har fått slut på sitt lager och de som fortfarande har Guinness tvingas nu ransonera. Den ökade konsumtionen, särskilt bland unga och kvinnor, har gjort att bryggeriets kapacitet inte räcker till. Barägare runtom i landet uttrycker frustration över situationen.
Kate Davidson, som driver en pub i London, är missnöjd med bristen på Guinness:
– Jag är lite chockad eftersom det är jul. Jag hade inte förväntat mig att det skulle ta slut den här tiden på året, säger hon till nyhetsbyrån AFP.
Boomen beror på att det svarta ölet har gjort succé i sociala medier. Guinness, som tidigare främst dracks av äldre män, har nu plötsligt blivit populärt bland yngre och kvinnor, något som Beernews har skrivit om tidigare.
Enligt företaget Diageo, Guinness ägare, har konsumtionen bland kvinnor ökat med 24 procent under det senaste året. Så kallade ”Guinnfluencers”, inklusive kändisar som Kim Kardashian, har hjälpt till att göra Guinness trendigt – bland annat med videor som rankar pubar utifrån hur bra de häller upp ölet.
Den virala trenden “Split the G” har också bidragit till hypen. Utmaningen går ut på att du i en enda stor klunk ska tömma glaset så att skumranden hamnar mitt i G:et som pryder ett äkta Guinnessglas. Utmaningen har spridit sig till många barer där gästerna får gratis öl om de lyckas.
Resultatet är en enorm försäljningssuccé. Enligt Nielsen-data är Guinness är nu Storbritanniens mest sålda öl sett till volym under 2024. Trots att den totala ölkonsumtionen i landet minskade med 0,5 procent mellan juli och oktober, ökade Guinness försäljning på fat med över 20 procent. Det gör Guinness till ett av få bryggerier som går mot strömmen på en annars krympande ölmarknad.
För att hantera den exceptionella efterfrågan har Diageo infört begränsningar för hur många fat pubarna kan köpa. Syftet är att säkerställa att ölet räcker fram till jul, men vissa pubägare oroar sig för att det ändå inte kommer att vara tillräckligt.
Framgångarna för varumärket sträcker sig dock långt utanför Storbritanniens gränser. I USA har Guinness nyligen blivit det mest importerade ölet och i Europa har försäljningen av den alkoholfria varianten Guinness 0.0 fördubblats under året.
Med julen runt hörnet är situationen pressad för Guinness. För många pubar är december en avgörande månad för intäkterna och att stå utan Guinness kan få stora ekonomiska konsekvenser. Bryggeriet maxar nu sin produktion av stout, men frågan är om det räcker för att möta de törstiga britternas efterfrågan i jul?
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.