Det blir inget stort fokus på öl under årets Alemedalsvecka. Men Carlsberg är på plats och vill lyfta fram hållbarhetsfrågor.
”Håll-Bar” är namnet på satsningen och tanken är att det ska diskuteras hållbarhet och ansvarsfull konsumtion under veckan på Gotland.Där ska det också serveras alkoholfri öl under veckan. Baren är öppen måndag till torsdag.
– Vi har satsat mycket på att bygga upp hela den alkoholfria ölkategorin och Carlsberg Sverige är marknadsledare inom alkoholfri öl. Nu kan vi även erbjuda alkoholfri öl på fat, en nyhet som Almedalsbesökarna kommer kunna prova hos oss, så vi räknar med många intressanta diskussioner i vår Håll-Bar, säger Peter Bodor, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Under Almedalsveckan arrangerar Carlsberg Sverige även en talkshow om hållbarhet tillsammans med The Good Show. Experter, politiker, artister, företagare och influencers kommer att diskutera FN:s 17:e hållbarhetsmål, som handlar om hur olika aktörer ska samarbeta för att nå de övergripande klimatmålen.
I fjol såldes det 14,7 miljoner liter alkoholfri öl i Sverige och Carlsberg, som lanserade sitt första alkoholfria öl 2006, ligger i framkant.
Enligt en undersökning uppger 86% av konsumenterna i Sverige säger att de har märkt en positiv utveckling i utbudet av alkoholfri öl de senaste två åren.