Mycket har handlat om framgång när det gäller Brewdog. Men här är grundaren James Watts lista på de tio största misstagen som företaget gjort.
Brewdog har genom alla år varit bra på att sticka ut och synas i media. Det har gett uppmärksamhet och bryggeriet har växt från en liten skotsk verksamhet till ett företag öl och barer runt om i världen.
Men allt som skett har inte varit positivt. I ett inlägg på Linkedin har nu James Watt, som grundade Brewdog tillsammans med Martin Dickie, presenterat en lista med de tio största misstagen som företaget gjort. Watt är öppen med att de här saker inte alls blivit som man tänkt, utan i stället på olika sätt skadat varumärket.
Här är listan.
1. Pink IPA
Ölet togs fram som en variant av Punk IPA till Internationella kvinnodagen. Watt menar att ölet var menat som en parodi på en sexistisk marknad, men att utförandet var en katastrof och många tolkade det hela på ett helt annat sätt.
2. Lone Wolf
I mars 2017 stämde Brewdog en bar med namnet Lone Wolf. Anledningen var att Brewdog hade tagit fram ett gin med samma namn. I efterhand menar Watt att risken för sammanblandning av dessa varumärken var minimal och att stämningen var fel väg att gå.
3. För sent engagemang i klimatfrågan
Watt menar att man längre trodde att Brewdog var miljövänligt, men insåg för sent att man var en del av problemet. Nu är företaget koldioxidnegativt, men Watt önskar att den satsningen börjat tidigare.
4. Anställning av nya chefer
Watt pekar på att man för några år sedan anställde tolv nya chefer, alla med perfekt CV och höga löner. Men ett år senare hade man brutit med sju av de tolv. Watt hävdar att de här personerna aldrig passade in i Brewdogs kultur, oavsett hur duktiga de var.
5. Elastiska band runt etiketter.
Här ser han det som ironiskt att den del av paketeringen som de fått flest priser för, också var den som fungerade sämst kommersiellt. När man lanserade sina destillerade drycker hölls etiketten fast enbart av ett elastiskt band. Etiketterna ramlade av flaskorna och efter åtta månader upphörde de etiketterna att existera.
6. För stort Overworks
Brewdogs surölssatsning har inte blivit som man först tänkt. Man missbedömde marknaden och byggde en för stor anläggning redan från start.
7. Franchise på gott och ont
Watt menar att man rycktes med när personer i många länder ville öppna Brewdog-barer, men att det på många platser aldrig blev bra. Han menar att barerna i en del länder aldrig blev som man tänkt sig och för några år sedan försvann all franchise-verksamhet.
8. Uppköpet av Hawkes
För två år sedan köpte Brewdog upp ciderföretaget Hawkes. Watt menar att det uppköpet i själva verket tog bort själen ut företaget. Han pekar på att en av framgångsfaktorerna för Hawkes var att man var Londonbaserade och lokala, och det tog man bort när stora delar av produktionen flyttades till Ellon.
9. Containern till Kalifornien
2008 skickade Brewdog för första gången öl till USA i en container. Problemet var att containern inte var kyld. När ölen var på plats åkte Watt till San Diego för att hålla ölprovningar och märkte att ölen smakade hemskt. Importören vägrade att betala och hela kalaset kostade Brewdog 30 000 pund.
10. Samarbetet med Scofflaw
2017 lät man det amerikanska bryggeriet Scofflaw sköta en gemensam marknadsföringskampanj som spårade ur. Bland annat gick man ut med att erbjuda fri öl till alla Trump-supportrar. Det slutade med en stämning och till att Brewdog nu sköter all sin marknadsföring internt.