Heddas projekt ska ge öl för framtiden

Bildspel

Bild 3 av 3

Omaka har lokaler i centrala Stockholm, men än så länge handlar det bara om ett kontor. Hedda Spendrup hoppas på att ha öl ute på marknaden i början av nästa år.

Omaka. Det är Hedda och Axel Spendrups projekt som ska ta fram nyskapande öl. Planen är att bidra till att ta Spendrups in i framtiden.

Det nya ölvarumärket har funnits på planeringsstadiet ett bra tag men nu närmar sig lansering.

– Det här började redan när jag hade utbildat mig färdigt i Berlin 2015. Jag ville göra något eget inom och då växte de här tankarna fram, säger Hedda.

Hedda med bryggmästarutbildningen och Axel med sin bakgrund inom grafisk design blir en perfekt duo som matchar varandra. Men vad ska då Omaka handla om?
– Jag vill fokusera mer på smaker än på traditioner, och jag tror det är ett sätt för vårt företag att ta sig in i framtiden. Samtidigt älskar jag vad moderbolaget gör och det här ska vara ett komplement, säger hon. Målet är att nå ut till en publik där det finns en medvetenhet om smaker och vilja att prova nya saker.
Sedan i augusti i fjol har de jobbat heltid med projektet. Det första steget blir att lansera varumärket och sedan ska det fyllas på med öl. En del inbjudna personer har fått prova prototyp-öl från Omaka, och det är ett arbetssätt som de båda gillar.
– Vi vill bjuda in folk så de får vara med och testa och kan påverka ölen. Tanken är att vi också att involvera andra när det kommer till designen där till exempel konstnärer ska kunna vara med i skapandet.

Spendrups har redan Gotlands Bryggeri och Brutal Brewing, där det görs annan öl än under huvudvarumärket. Men Hedda och Axel ska hitta en ny nisch som man tror behövs.

– Det här ska bli spretigare och mer utmanande. Vi ska försöka att bryta oss loss från stilar och vara mer gränsöverskridande mot andra typer av drycker och utgå mer ifrån smaker än stilar, säger Hedda.
En grisette med persika har tagits fram och tanken är att ett sådant öl ska kunna utmana vinet på matbordet. Fler experiment ska det bli framöver.
– Vi har väldigt fria händer. Vi vill göra riktigt bra kvalitet och ölen ska vara äkta och utan aromer eller essenser. Men det går att göra hybrider med till exempel vin, säger Hedda.
Omaka är ett eget företag och även om det finns hjälp från koncernen med en del basfunktioner, så är det mycket jobb. Under hösten ska utvecklingsarbete fortsätta och målet är att vara i gång mot kunder i början av nästa år. Ölen kommer troligen inledningsvis att bryggas på olika platser.
– Vart ölet ska bryggas får vi se längre fram. Jag vill att det här ska vara en plattform för lärande. Systembolaget är ett mål och det finns förhoppningar på export.

. Klart är i alla fall att Hedda och Axel ser fram emot den nya satsningen.

– Om vi lyckas kan det skapa något nytt. Men vi ska stå på våra egna ben, det är viktigt för oss.