Cloudwater tvingas att ändra namn på sin nya alkoholfria dryck. Detta efter att Heineken hotat med stämning.
Det var under namnet ”Good Call” som Cloudwater lanserade sin alkoholfria dryck som innehåller bland annat humle. Planen var att vara med och konkurrera om kunder som väljer drycker utan alkohol, men som fortfarande vill ha spännande smaker.
Men lanseringen hann knappt börja innan det tog stopp. Heineken kontaktade nämligen Cloudwaters grundare och ägare Paul Jones och hotade med en stämning. Anledningen var att man varumärkesskyddat ”Good Call” i samband med en annonskampanj för Fosters första gången år 2010.
Annonskampanjen gjorde come back i år och Heineken har satsat fyra miljoner pund på den.
– Att använda ”Good Call” på någon annan dryck innebär risk för förvirring och det var det vi skrev till Cloudwater och berättade, säger en representant för Heineken.
Manchesterbryggeriet har nu bytt namn på sin dryck till Cloudwater Soda och förhandlar med Heineken om att få sälja den dryck som redan finns ute på marknaden med det gamla namnet. Om det inte går måste den återkallas och få nya etiketter.