Heineken har haft en bättre tillväxt än förväntat under det första kvartalet i år när barer runt om i Europa öppnade igen. Men fler problem väntar framöver.
Heinekens försäljningsvolym i Europa steg med 11,5 procent när pandemi och restriktioner började släppa greppet om kontinenten.
Försäljningen på pubar och restauranger nästan tredubblades under första kvartalet.
Samtidigt finns det orosmoln för bryggerijätten i form av kriget i Ukraina.
– Vi förväntar oss en ökad inflationspress, som kommer att påverka hushållens tillgängliga inkomster och en därmed följande risk för minskad ölkonsumtion senare i år, skriver Heineken i ett pressmeddelande.
Samtidigt står bryggeriet självt inför ökande kostnader, utmaningar i försörjningskedjan och ett ökat tryck efter beslutet att lämna Ryssland.
Man räknar med att produktionskostnaderna för bryggeriet kommer att öka med uppemot 15 procent, med ett dubblat pris på malt och en 50-procentig ökning på aluminium.