Hej, hallå Daniel Hermansson…

Foto: Jeff Flindt

… på Artut ölbar i Östersund. Ni utsågs till Årets svenska ölbar 2023 på Swedish Beer Awards i höstas, berätta – vad är ert framgångskoncept?

– Vi har jobbat väldigt länge och har en extremt hög ribba. Ölet är en viktig grej, men för oss är helhetsupplevelsen av restaurangen det viktiga. Vi serverar schysst bärs till bra mat. Vi tänker öl parat till mat på samma sätt som många restauranger tänker på vin och mat ihop. Som gäst ska man gå härifrån och ha haft det trevligt; bra mat, bra öl, bra service utan att känna sig ruinerad.

 

En snabb googling ger för handen att artut betyder roligt eller trevligt på jämtska.

 

– Precis, och uttalet är viktigt. Man ska ta ifrån magen: Aah-TÖTT.

 

På menyn finns bland annat pizza, men inte med de vanliga toppingarna. Tjälknöl på älg och rårörda lingon ingår just nu på en av dem – är det en storsäljare?

 

– Absolut, och maten ingår i helhetstänket. Jag handlar enormt mycket lokalbryggd öl, men jag brinner minst lika mycket för de lokala råvarorna i köket. Menyn byts var tredje vecka så tar en lokal bonde kontakt och erbjuder mig en halv kalv så köper vi den och använder alla styckningsdetaljer. Jag är extremt stolt över våra produkter. Och folk älskar det!

 

Ni har 13 ölkranar i baren. Hur kurerar ni dem?

 

– Vi säger att vi har 10+3 kranar. De första tio för pils, ale och surt och de tre andra för stout, barley wine, ja starkare grejer helt enkelt som vi också tempererar annorlunda. Förra året var åtta av tio öl som vi serverade svenska, i år vill jag att 9,5 av tio ska vara svenska. Sedan kommer jag alltid vilja ha Saison Dupont på fat lite då och då.

 

Vad är mer viktigt när du väljer öl?

 

– I år kommer vi ha som mål att köpa in öl från bryggerier som är medlemmar i Sveriges Oberoende Bryggerier. De arbetar för är en så viktig sak. Sedan har vi ett nära samarbete med Åre Bryggcompagni och Svartbergets, som är de bryggerier som ligger närmast. De skickar ett sms när de ska in till Östersund och droppar bara av några fat. Jag vet att allt de brygger är bra.

 

Vilka öltrender ser du komma under 2024 ur ett bar- och restaurangperspektiv?

 

– Lagerölstrenden kommer att hålla i sig. Här har hantverksbryggerierna en utmaning att få in sina ”stora stark” i stället för storbryggeriernas. Sedan tror jag att brunöl får en återkomst: bitter, milds och brown ales. Öl du kan dricka tre-fyra stycken av utan att få sura uppstötningar eller humlebränna. Dessutom är de utmärkta matöl. Förutom det kommer det fortsatt vara viktigt att jobba lokalt. När pandemin kom bestämde vi oss för att uteslutande sälja jämtländsk öl på fat för att hjälpa de bryggerierna. Det gick så bra för oss under pandemin att vi var tvungna att nyanställa. Om det beror på vårt lokala tänk vet jag inte, men jag vill tro att det spelade roll.

 

Om Artut legat någon annanstans i landet, hur hade restaurangen sett ut då?

 

– Det kommer inte hända. Jag har min andra krog – Astrid – i Östersund. Folk har frågat mig om jag inte skulle öppna ett Artut i Sundsvall, men det hade aldrig gått. Det skulle ta själen ur mitt företagande. Artut är Östersund. Vi är stället i Östersund för schysst bärs.

 

Förra veckans Hej hallå:

• Hej, hallå krögare Pontus Frithiof…