Hej, hallå Johan Petersson…

…komiker, skådespelare, programledare och inte minst ölentusiast som just nu befinner sig mitt uppe i Craft Beer Circus ambulerande ölfestivalturné, tillsammans med kompanjonerna Robert Andersson och Glenn Pålsson.

Ni har hittills i år avverkat Stockholm och nu står först Mörbylånga på Öland och sedan Jönköping på tur. Skiljer sig cirkusen något åt på varje ställe, bortsett från att olika bryggerier visar upp sig – och hur skiljer ni er åt från andra ölfestivaler?

 

– Det är svårt att säga hur vi skiljer oss åt men om jag ska försöka sammanfatta hur vi tänker. Dels har vi letat efter lokaler som nog skiljer sig från andra festivaler och mässor – på nattklubben Debaser i Stockholm hjälper till exempel själva lokalen till att skapa en stämning som är festlig och bejakande. Ljuset, musiken och att vi bjuder in gästutställare som kompletterar våra inbjudna bryggerier bidrar också.

 

– Kanske kan man jämföra oss med en musikfestival där bryggarna är vår motsvarighet till rockstjärnor. Gästutställarna kan vara inom andra segment av hantverksframställd mat och snacks. Det ska kännas som ett skönt häng!

 

– På Öland är vi i ett gammalt hamnmagasin som är gjort för fest och i Jönköping är vi på en skön krog som har en stor uteservering vid sjön. Gemensamt för alla lokaler är att de inte är dimensionerade för tusentals besökare, utan snarare hundratals. Det hjälper till att skapa en familjär känsla.

 

Vad tycker du är mest givande vid festivaltillfällena?

 

– På Debaser lyckades vi delvis locka en ny publik som inte var vana ölfestivalbesökare. Det är ett av målen med våra festivaler – att få fler att upptäcka hantverksöl. Det är nödvändigt för att kunna vända den negativa trend där många små, oberoende bryggare tvingas lägga ner.

 

– Den stora kundgruppen är medelålders män – och det är viktigt att det finns något både för dem som kan mycket om öl och nybörjarna. Det ska vara en stämning där det känns helt naturligt att ställa nybörjarfrågor och där tjejer och unga vuxna kanske för första gången testar en hantverksbira. Det är då jag tycker det är mest givande, när alla dessa grupper trivs och känner sig hemma.

 

Ni har Umeå inplanerat efter Jönköping. Hur ser planerna ut bortom det? Skulle Craft Beer Circus kunna bli en svensk långkörare?

 

– Så länge vi hittar nya, sköna ställen med bra infrastruktur och en möjlighet att få kundunderlag kommer vi att köra på. Det gäller att hela tiden utvecklas och hitta intressanta samarbeten som gör att besökarna vill komma tillbaka.

 

Som du var inne på tidigare är det tuffa tider i ölbranschen på många håll. Bryggerier lägger ner och många konsumenter sägs återgå till billigare öl. Varför skulle du säga att de svenska hantverksbryggerierna behövs? Hur tror du att framtiden ser ut för den småskaliga svenska hantverksölbranschen?

 

– Jag märker hur hantverksöl verkligen kan lyfta en liten ort eller en stadsdel. Förutom att det skapar arbetstillfällen, så skapar det en identitet och en stolthet för platsen. ”Vi har ett eget bryggeri” är en skön mening att börja med när man ska presentera sitt närområde. Hantverksbryggerier är också en tydlig fanbärare för det lokalproducerade.

 

– Fler och fler bryggerier kopplar på en restaurang eller utvecklar ett gastropubkoncept som ytterligare ett ben att stå på. Det tror jag är framtiden. Eller att man anordnar event och samarbetar med andra lokala aktörer för att hjälpas åt att bygga koncept. En fest blir alltid trevligare med en god bira. Gårdsförsäljning skulle också generera ytterligare inkomst som är nödvändig för att fler bryggerier ska klara sig.

 

Många hantverksöl döps till humoristiska namn, i Sverige har till exempel Beerbliotek, Stigbergets, Benchwarmers, Vega och This is How döpt brygder till ordvitsiga eller absurda namn som I never agreed to date you without a beard och What does a gay horse eat. Hur står det till med humorn i den svenska hantverksölbranschen enligt dig som komiker? Har du någon personlig favorit när det kommer till vitsiga ölnamn?

 

– Det pendlar mellan uppfriskande och krystat. Precis som alla ordvitsar gör. Men det finns något befriande i att man i alla fall försöker. Själv gillar jag en låtsasöl vi hade som dagens första bira i Cafe bärs som hette just ”Dagens första bira”. För då kan man säga att man dricker ”Dagens första bira” även om man druckit några innan!

 

Apropå Café Bärs, vilken är den mest sålda bärsen på Café Bärs? Skulle hantverksbryggd öl ha någon chans att gå hem där?

 

– Den mest sålda bärsen i Cafe Bärsuniversumet är ”Round kick” som den kriminella brorsan Nicke tagit fram. För om man inte köper den får man en round kick i huvudet. Killarna gillar absolut hantverksöl. Och alla öl kommer få betyget 4 Kenta av 5. Utom ”Round kick” som skulle få 5 Kenta av 5. Av ren rädsla för Nicke.

 

Slutligen: Vilken är din personliga favoritölstil och varför?

 

– Jag är väldigt förtjust i Kellerbier. Eftersom den är ofiltrerad så skapar den en rund, fin smak och den har låg beska vilket ökar hinkabiliteten. En kall Kellerbier en varm dag är fan rätt schysst alltså. Jag och Ängöl i Kalmar har påbörjat ett samarbete med att brygga just en Kellerbier. Den kommer såklart att heta ”Bärs”. Det var Robert som tyckte att det fattades en ”Bärs” på marknaden. Men nu är den på väg och släpps på fat i början av maj.

 

Craft Beer Cirkus besöker Mörbylånga Marinas mässhallar 25 maj med följande medverkande: Bracino, Brygghus 19, Kosta bryggeri, Perfectly Squared Brewing, Prins Katts hantverksöl, Skedemosse, Vreta Kloster bryggeri, Ängöl, Öbrygd samt Herrydet gårdsmejeri.

 

Den 29 juni krattas manegen hos Hasse på Sjökanten i Jönköping tillsammans med Idlewild Brewing, Krypta Brewing, Prins katts hantverksöl, Wapnö gårdsbryggeri, Wetterstadens bryggeri, Öbrygd och Herrydet gårdsmejeri.

 

Läs också: 

• Ambulerande ölcirkus till tre svenska orter