Lanseringarna i det lokala sortimentet har fördubblats sedan förra året och det bryggeri som har släppt flest öl finns i Göteborg.
I samband med att pandemin bröt ut förra året satsade många bryggerier som förlorade i princip all krogförsäljning på Systembolaget i stället. Och det märktes redan förra året, men i år har det tagit riktig fart.
Under de första åtta månaderna 2020 lanserades 556 öl i det lokala sortimentet. Ett år senare är motsvarande siffra 1037.
Ett bryggeri som verkligen sticker ut är Stigbergets Bryggeri. 2020 hade de bara sex lanseringar i TSLS, det lokala och småskaliga sortimentet. 2021 har bryggeriet släppt 27 öl från januari till och med augusti och därmed mest av alla.
– Jag är tveksam till om det är en hedrande titel, egentligen är det lite för hysteriskt. Det är inte en önskvärd situation för något bryggeri, men vi har hamnat i ett moment 22. Eftersom nyheter säljer bra känner vi oss nödgade att hålla ett högt tempo med nya släpp, säger Nils Hultkrantz på Stigbergets.
– Det är kul fram till en punkt, men om allt ska vara neipa blir det urvattnat och inte så mycket variation. Vi får försöka krysta fram nya namn, vinklar och etiketter.
Nils Hultkrantz anser att det är ett problem för bryggerierna. När Stigbergets släpper ett nytt öl i TSLS så säljer det bra – men inte så länge.
– Det är gisslet med det här infernot av släpp, det är mycket svårare att få något att fastna. Tidigare kunde vi ha god försäljning på en uppskattad öl i TSLS i flera månader och sen försöka kvala in den i fasta sortimentet via beställningssortimentet.
– Nu säljer alla släpp bra en månad, sen stannar de av helt plötsligt när de kommer nya släpp inte bara från oss utan även alla andra. Helst skulle vi bara ha ett öl… Det är lite överdrivet, men som producent vill man ha ett antal öl som säljer bra, sen kan man ha andra som man gör för att produktutveckla och öl som man gör med hjärtat i stället för den ekonomiska kalkylen.
Stigbergets kraftiga ökning av släpp i TSLS beror inte bara på pandemin. Det finns andra förklaringar, enligt Hultkrantz. En är att man nu har två produktionsanläggningar i drift igen och en annan att TSE, att det tillfälliga exklusiva sortimentet, har förändrats.
– TSE har blivit väldigt exklusivt och förbehålls framförallt utländska släpp av klassiska öl. Vi hade i snitt ett släpp i månaden i TSE tidigare och nu hamnar de i TSLS i stället.
Samtidigt är inte TSLS avgörande för Stigbergets Bryggeri ekonomiskt. Den står bara för max 20 procent av den totala försäljningen till Systembolaget.
Något minskat tempo på lanseringarna från Stigbergets kommer det inte att bli framöver.
– Vi har en plan att lansera minst en öl från bryggeriet på Ringön och en från Blomstergatan varje månad, plus att det dyker upp lite collabs och ibland har vi fatprodukter. Så vi försöker släppa de tre i månaden som vi har fått tillåtelse till.
Här är listan med de bryggerier som har lanserat flest öl på TSLS 2021. Siffrorna gäller för de första åtta månaderna respektive år.
Bryggeri | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Stigbergets Bryggeri | 27 | 6 |
O/O Brewing | 24 | 8 |
Fermenterarna | 18 | 6 |
Örebro Brygghus | 19 | 2 |
DuckPond Brewing | 16 | 9 |
Remmarlöv Gårdsbryggeri | 16 | 3 |
Brewski | 15 | 12 |
Dugges | 15 | 7 |
Beerbliotek | 15 | 3 |
Benchwarmers Brewing Co | 13 | 3 |
Svartbergets Fjällbryggeri | 13 | 1 |
I tabellen inkluderas även Mikrofonbryggeriets lanseringar under Duckpond.
I genomsnitt släppte de bryggerier som lanserade öl under den aktuella perioden 2021 3,92 öl. För 2020 var motsvarande siffra 2,57.