I småländska Kosta byggs just nu ett nytt bryggeri upp som en del i en större turismsatsning. Henrik Ingo heter bryggaren och han har lång erfarenhet från Oppigårds med sig ner till Småland.
Kosta Bryggeri är inte färdigt än. Henrik Ingo hoppas att första ölen ska serveras till sommaren, men det kan bli senare ändå.
– Vi har en förhoppning om att få ut första ölen till midsommar, men vi har stött på lite patrull så vi vet inte riktigt. Men en oktoberfest kan vi garantera i alla fall, säger han.
Tanken är att i alla fall initialt brygga traditionella öl som attraherar tyska besökare. En lager i tysk stil, en veteöl, nån pale ale och en porter ska utgöra grundportföljen.
– Det kommer rätt mycket folk från Tyskland och vi ska försöka nå upp till deras förväntningar på ölen, berättar Henrik Ingo.
– Sen vill göra mer spännande och moderna recept senare och då även satsa på suröl.
Även om Henrik Ingo jobbat i tolv år på Oppigårds är det en helt annan sak att vara vara bryggare än att vara bryggeribyggare.
– Det har varit en stor utmaning. Även om jag har varit länge på Oppigårds så har jag inte varit drivande där, men jag har i alla fall varit med och sett hur det går till i alla fall. Sen finns det ju saker som jag inte kan när det gäller att renovera byggnader, det är inte riktigt min kopp te.
Delarna i det nya bryggeriet kommer från Karlstad, där ägaren Torsten Jansson köpt upp utrustningen från Tappers Bryggeri som är under avveckling. Jansson gick redan i höstas ut och efterlyste bryggerier till salu. Då sa han att han letade efter ett till tre bryggerier samt ett till tre destillerier.
– Hittills har vi bara köpt ett bryggeri, men det finns planer på att utveckla verksamheten. Vi har även skaffat ett gindestilleri och nu pluggar jag lite extra för att vara redo inför det också, säger Henrik Ingo.
Till att börja med ska produktionen på Kosta Bryggeri främst tillfredsställa egen försäljning via intilliggande butik och restaurang, men i framtiden ser Henrik Ingo även andra möjlgheter.
– Vi börjar med den egna förbrukningen, men sen jobbar vi vidare med Systembolagets lokala sortiment. Målet är även att komma ut med folköl i lokala dagligvarubutiker.
Totalt ska Kosta Bryggeri kunna producera 50 000 liter per år initialt. Man har även köpt en ny tapplina. Och då förstås inte inte för burk.
– Det känns inte rätt med burkar i Glasriket … Inget fel på burk som förpackning, men vi kör lite mer traditionellt här, avslutar Henrik Ingo.