Höga krav bakom framgångarna för Derek

Bildspel

Bild 3 av 3

Derek Gallanosa, längst till höger, tillsammans med Wes Parker från Bottle Logic och sina två kollegor Scott Williams, vd, och bryggaren Cory Meyer.

 

Ett tag var han faktiskt trött på bryggandet och bad om att få göra annat. Men glädjen kom tillbaka och nu är han en av USA:s mest hyllade bryggare. Vi tog ett längre snack med Derek Gallanosa på Moksa.

Gallanosa är född och uppväxt i San Diego, en av de platser i USA där det hänt mest inom craft beer de senaste 20 åren. Men nu är det Sacramento längre norrut i Kalifornien som gäller för honom och hans satsning på egna bryggeriet också har varit en succé från dag ett.

Men hans resa började precis som för många andra som hembryggare. Det var för drygt tio år sedan.

– Jag gick på college och började brygga och blev helt förälskad i att brygga öl. Jag bryggde så mycket jag hann med, minns han.

Hans hembryggda öl var uppskattade och ryktet spred sig. 2010 fick han jobb på Karl Strauss och blev kvar där i fyra år. Men faktiskt var det nära att hans bryggarkarriär tog slut någonstans där.

– Jag bryggde där i två år och sedan kände jag att jag tröttnade på det. Jag bad om att få göra annat och fick börja att jobba med försäljning. Det är förstås en bra erfarenhet nu med ett eget bryggeri även om jag inte visste det då.

Ny utmaning

Men suget efter att brygga kom tillbaka och inte minst blev han nyfiken när han kom i kontakt med ett nytt lokalt bryggeri med namnet Abnormal. Där var han med från början och var ansvarig för bryggningen.

– Jag var huvudbryggare där och det var många som gillade vad vi gjorde. Vi utsågs bland annat till bästa bryggeri i San Diego och det var riktigt coolt, minns han.

Men i fjol var det dags att flytta igen. Hustrun Stephanie fick jobb i Sacramento i norra Kalifornien och några månader efter flyttade även Derek.

Nu kände han sig redo för att göra en egen satsning, samtidigt som det var ett tungt avbräck för Abnormal.

– Jag började att leta efter partners och via bekanta hittade jag rätt. Vi bestämde oss för att satsa och de första ölen var klara i februari 2018.

Nästan ingen distribution

Därefter har i princip allt gått spikrakt uppåt för Derek och Moksa. Ölen hyllas, efterfrågan är enorm och bryggeripuben har gott om besökare så fort dörrarna öppnas.

– Vi säljer 90 procent av ölen i vår egen bar, vi har nästan ingen distribution alls. Det som lämnar huset går ofta till festivaler, säger han.

Bryggverket är på drygt 1200 liter och det går att ha 14 brygder i tank samtidigt. I fjol bryggdes det cirka 115 000 liter på tio månader.

– Det kommer att bli betydligt mer i år, men jag vet inte hur mycket. Vi har inget mål att växa för snabbt, och Sacramento är fortfarande en ganska ung ölscen. Det är inte alls som San Diego, säger Gallanosa.

Det folk vill ha

Inledningsvis hade Moksa stort fokus på imperial stout och haxy-IPA. Det bidrar förstås gärna till att betygen skjuter i höjden då det är uppskattade ölstilar. Men för Derek Gallanosa handlar det inte så mycket om betyg, utan mer om att kunderna vad de vill ha.

– Jag är en öldrickare och har koll på vad jag vill dricka och vad folk vill dricka. Just nu är det väldigt populärt med hazy-IPA.

I takt med att man blivit mer bekväma med sin utrustning och även lyckats hitta tid för att ta fram nya recept, så har utbudet ändrats. En tittat på öllsitan i bryggeripuben i dag visar att det även serveras kölsch, pilsner, suröl och en svagare oatmeal stout från det egna bryggverket.

Vad är det då som gör att Derek Gallanosa lyckats så bra med både Abnormal och Moksa? Han har själv svårt att hitta en anledning, men berättar samtidigt om hur han ställer höga krav på sig själv.

– Jag har alltid varit sådan som person att jag vill bli bättre på det jag håller på med. Som hembryggare gav jag öl till folk jag visste skulle vara ärliga och bad dom förklara vad som kunde bli bättre. Jag känner fortfarande att jag kan bli mycket bättre och är sällan eller aldrig helt nöjd med en öl.

De kraven kan vara tuffa att hantera, men har också gett en hel del god öl de senaste åren. Ett annat sätt att lära sig är att samarbeta med andra bryggerier.

– Vi gör många collabs, åtminstone en varje månad. Men vi är ganska kräsna med vilka vi brygger med. Det ska vara med goda vänner eller med någon som jag verkligen kan lära mig något från.

Satsar på fatlagring

I dag är efterfrågan betydligt större än vad Moksa hinner med att producera. Men några omedelbara planer på att expandera finns inte. Den satsning som gjorts är inköpt av 80 träfat där öl, till största delen imperial stouts, ska lagras.

Det finns planer på att öppna ett nytt taproom, även det i Sacramento, och med tanke på Moksas popularitet lär det gå åt mycket öl där också. Och troligen inte bli så mycket av deras öl till europa mer än på festivaler.

– När vi var på MBCC var det andra gången i Europa. Första gången var faktiskt en festival i Polen.

I dag jobbar 14 personer i bryggeriet, men ingen lägger nog lika mycket tid som Derek Gallanosa. Att glädjen är tillbaka råder det ingen tvekan om.

– Vi är 14 personer som jobbar nu om man räknar in baren. Men jag är huvudbryggare, säljare, jag sköter vår medlemsklubb och åker på festivaler, det blir ganska många timmar men det är det värt.